Mitä kuvitus kertoo: Case-tutkimus kuvituskuvasta seurakuntien viestinnässä
Mälkki, Emma-Pauliina (2014)
Mälkki, Emma-Pauliina
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201501091004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201501091004
Tiivistelmä
Case-tutkimus kuvituskuvien sarjan luomisesta Leppävirran seurakunnalle ja kuvituskuvien käytöstä seurakuntien viestinnässä. Tutkimuskysymykseni on: mitä seurakuntien käyttämät kuvituskuvat viestivät ja kuinka voin haastaa perinteistä seurakunnan esitystapaa?
Tutkielma jakautuu tieteelliseen ja taiteelliseen osioon. Tieteellisessä osiossa tutkin seurakuntien käyttämiä kuvituskuvia ja mitä ne viestivät hyödyntäen visuaalisen analyysin keinoja. Taiteellisessa osiossa luon Leppävirran seurakunnalle yhdeksästä kuvituskuvasta muodostuvan sarjan, jonka tehtävänä on viestiä heidän toiminnastaan ja haastaa perinteistä seurakunnan esitystapaa. Avaan myös kuvien tekemisen prosessia,
sitä kuinka strategia ja seurakunnan toiminta toimii suunnittelun lähtökohtana ja perustelen miksi päädyin kuvitusten luomisessa tekemiini ratkaisuihin.
Tutkielmani johtopäätöksenä on että seurakuntien kuvituskuvat kertovat ettei viestintä ole johdonmukaista ja viestivät ettei katsoja ole osallisena kuvassa. Kuvituksen luomisessa tärkeintä on idea ja ajatus sen takana, eivät visuaaliset ominaisuudet
Tutkielma jakautuu tieteelliseen ja taiteelliseen osioon. Tieteellisessä osiossa tutkin seurakuntien käyttämiä kuvituskuvia ja mitä ne viestivät hyödyntäen visuaalisen analyysin keinoja. Taiteellisessa osiossa luon Leppävirran seurakunnalle yhdeksästä kuvituskuvasta muodostuvan sarjan, jonka tehtävänä on viestiä heidän toiminnastaan ja haastaa perinteistä seurakunnan esitystapaa. Avaan myös kuvien tekemisen prosessia,
sitä kuinka strategia ja seurakunnan toiminta toimii suunnittelun lähtökohtana ja perustelen miksi päädyin kuvitusten luomisessa tekemiini ratkaisuihin.
Tutkielmani johtopäätöksenä on että seurakuntien kuvituskuvat kertovat ettei viestintä ole johdonmukaista ja viestivät ettei katsoja ole osallisena kuvassa. Kuvituksen luomisessa tärkeintä on idea ja ajatus sen takana, eivät visuaaliset ominaisuudet