Liikkumaan viheriölle, veteen tai vuorille: aktiivilomatuote asiakkaan näkökulmasta
Rautiainen, Noona (2014)
Rautiainen, Noona
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201404081076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201404081076
Tiivistelmä
Valtava määrä ihmisiä on kiinnostunut liikunnasta ja lähes jokainen haluaa lomamatkalle. Liikunnan riemua halutaan kokea niin arjessa kuin lomallakin. Oma harrastus halutaan yhä useammin ottaa mukaan myös lomalle. Monille lomailu on aktiivista aikaa, lomailijat haluavat saada lomaltaan irti mahdollisimman paljon ja rantaelämän rinnalle halutaan uusia vaihtoehtoja. Urheilullinen ja aktiivinen matkailija ei tyydy pelkästään maisemien ihailuun, vaan tarttuu esimerkiksi suksiin, polkupyörään tai golfmailaan saadakseen lomastaan kaiken irti. Teeman mukaisia lomamatkoja järjestetään tänä päivänä paljon, lähes jokaisella matkanjärjestäjällä on valikoimissaan harrastelomia. Aktiiviloma sisältää liikuntaa, urheilua tai jonkinlaista fyysistä aktiviteettia, matkailija itse osallistuu aktiivisesti harrastamalla jotakin lajia osana matkanjärjestelyjä. Aktiiviloman tarkoitus on liikkua tai rentoutua itselle mieluisan harrastuksen parissa.
Keskityn tutkielmassani tarkastelemaan, millainen tuote aktiiviloma on. Tarkoitukseni on selvittää millaisia näkemyksiä, ajatuksia, odotuksia ja toiveita ihmisillä on aktiivilomista. Tutkielmani teoreettinen viitekehys pohjautuu matkailukäyttäytymiseen sekä asiakkaan arvokäsitykseen. Tavoitteena on auttaa tutkimuksen toimeksiantajaa Aurinkomatkat Oy:tä kehittämään yrityksen aktiivilomatuoteperhettä paremmin asiakkaiden toiveita vastaavaksi. Tutkimuksen lähestymistapana on määrällinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty julkisen verkkokyselylomakkeen avulla, Avainklubi nimisessä internet-yhteisöpalvelussa.
Tutkielmani tuloksena selvisi, että aktiivilomalta haetaan hyvää oloa, reipasta menoa, luonnosta nauttimista, uusia taitoja ja samanhenkistä seuraa. Aktiivilomatuotteen kysyntä ei tutkimustulosten perusteella keskity yhteen tietynlaiseen aktiivilomatuotteeseen, vastaajat haluavat hyvin itsensä näköisiä, juuri heidän tarpeilleen räätälöityjä matkoja. Valmismatkatuotteen kohdalla helppous on selkeästi yksi eniten arvoa tuottavista elementeistä. Lisäksi aktiivilomalta halutaan laatua ja sujuvuutta. Samat lajit, joita harrastetaan arkena, halutaan ottaa mukaan myös lomalle. Arjessa ei useinkaan tunnu olevan riittävästi aikaa harrastaa, minkä vuoksi lomalla ollaan valmiita käyttämään
aikaa niin tutuille ja rakkaille harrastuksille kuin uusien lajien kokeiluunkin. Luonnosta nauttiminen ja ulkoilmalajit, kuten vaellus, retkeily ja pyöräily, nousevat selkeästi aktiivilomalla harrastettavien lajien kärkeen. Tutkimustulokseni auttavat ymmärtämään aktiivilomatuotteen käsitettä ja luonnetta paremmin.
Keskityn tutkielmassani tarkastelemaan, millainen tuote aktiiviloma on. Tarkoitukseni on selvittää millaisia näkemyksiä, ajatuksia, odotuksia ja toiveita ihmisillä on aktiivilomista. Tutkielmani teoreettinen viitekehys pohjautuu matkailukäyttäytymiseen sekä asiakkaan arvokäsitykseen. Tavoitteena on auttaa tutkimuksen toimeksiantajaa Aurinkomatkat Oy:tä kehittämään yrityksen aktiivilomatuoteperhettä paremmin asiakkaiden toiveita vastaavaksi. Tutkimuksen lähestymistapana on määrällinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty julkisen verkkokyselylomakkeen avulla, Avainklubi nimisessä internet-yhteisöpalvelussa.
Tutkielmani tuloksena selvisi, että aktiivilomalta haetaan hyvää oloa, reipasta menoa, luonnosta nauttimista, uusia taitoja ja samanhenkistä seuraa. Aktiivilomatuotteen kysyntä ei tutkimustulosten perusteella keskity yhteen tietynlaiseen aktiivilomatuotteeseen, vastaajat haluavat hyvin itsensä näköisiä, juuri heidän tarpeilleen räätälöityjä matkoja. Valmismatkatuotteen kohdalla helppous on selkeästi yksi eniten arvoa tuottavista elementeistä. Lisäksi aktiivilomalta halutaan laatua ja sujuvuutta. Samat lajit, joita harrastetaan arkena, halutaan ottaa mukaan myös lomalle. Arjessa ei useinkaan tunnu olevan riittävästi aikaa harrastaa, minkä vuoksi lomalla ollaan valmiita käyttämään
aikaa niin tutuille ja rakkaille harrastuksille kuin uusien lajien kokeiluunkin. Luonnosta nauttiminen ja ulkoilmalajit, kuten vaellus, retkeily ja pyöräily, nousevat selkeästi aktiivilomalla harrastettavien lajien kärkeen. Tutkimustulokseni auttavat ymmärtämään aktiivilomatuotteen käsitettä ja luonnetta paremmin.