”Hyvässä pedagogisessa johtamisessa keskiössä on opiskelija…sinun on velvollisuus luoda edellytyksiä” : pedagogisen johtamisen merkitykset ammatillisen koulutuksen johtamisen arjessa”
Niska, Päivi (2014)
Niska, Päivi
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405091127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405091127
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihealueena ovat ammatillisen koulutuksen pedagoginen johtaminen ja sen merkitykset toimipistejohtajien ja rehtoreiden toiminnassa. Tutkimuskysymykseni onkin, että minkälaisia merkityksiä pedagoginen johtaminen saa ammatillisen koulutuksen toimipistejohtajien ja rehtoreiden puheissa. Haastateltavat toimivat Rovaniemen koulutuskuntayhtymän matkailu-, ravitsemis- ja talousala sekä ja sosiaali- ja terveysalalla. Miten pedagogista johtamista toteutetaan, miten se nähdään osana ammatillista koulutusta ja millainen rooli toimipistejohtajilla ja rehtoreilla on tässä työssä? Tutkimukseni tavoitteena on ymmärtää pedagogisen johtamisen merkitystä johtamistyössä ja sen vaikutusta koko koulutusorganisaation toimintaan.
Tutkimusmenetelmäksi valitsin laadullisen tutkimuksen ja aineiston keruu menetelmänä käytin haastatteluja. Suoritin yhteensä viisi haastattelua.
Tutkimukseni perusteella yhteisen tahtotilan kirkastaminen ja toiminnan organisoinnin vakiinnuttaminen on vielä kesken. Näiden selkeyttäminen nähtiin edellytyksenä laadukkaan pedagogisen johtamisen ja koulutusorganisaation toiminnan toteuttamiselle.
Haastateltavien vastauksista ryhmittyi pedagoginen johtaminen käytännön toimintana seuraavien teemojen ympärille: pedagogisen johtamisen keskiössä ihmiset, opetussuunnitelman pedagogiset linjaukset, yhteisen tahtotilan määrittely, työelämä ja verkostoyhteistyö ja Rovaniemen koulutuskuntayhtymän toiminnan konkretisointi. Kaikki nämä teemat kulminoituvat opiskelijan eteen tehtävään työhön ja edellyttävät yhteisiä pedagogisia linjauksia. Pedagogisen johtamisen nostaminen keskusteluun ja kehittämisen kohteeksi koettiin tärkeänä ja siihen suuntaan ollaan menossa, koska se on ydintoimintaa.
Avainsanat:
Tutkimusmenetelmäksi valitsin laadullisen tutkimuksen ja aineiston keruu menetelmänä käytin haastatteluja. Suoritin yhteensä viisi haastattelua.
Tutkimukseni perusteella yhteisen tahtotilan kirkastaminen ja toiminnan organisoinnin vakiinnuttaminen on vielä kesken. Näiden selkeyttäminen nähtiin edellytyksenä laadukkaan pedagogisen johtamisen ja koulutusorganisaation toiminnan toteuttamiselle.
Haastateltavien vastauksista ryhmittyi pedagoginen johtaminen käytännön toimintana seuraavien teemojen ympärille: pedagogisen johtamisen keskiössä ihmiset, opetussuunnitelman pedagogiset linjaukset, yhteisen tahtotilan määrittely, työelämä ja verkostoyhteistyö ja Rovaniemen koulutuskuntayhtymän toiminnan konkretisointi. Kaikki nämä teemat kulminoituvat opiskelijan eteen tehtävään työhön ja edellyttävät yhteisiä pedagogisia linjauksia. Pedagogisen johtamisen nostaminen keskusteluun ja kehittämisen kohteeksi koettiin tärkeänä ja siihen suuntaan ollaan menossa, koska se on ydintoimintaa.
Avainsanat: