Seurantatieto tietoperäisessä johtamisessa : case HALTIK
Jaukkuri, Mervi (2014)
Jaukkuri, Mervi
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406161267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406161267
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheena oli tietoperusteinen johtaminen, josta kirjallisuuden sekä tehtyjen tutkimusten perustella hahmotin kuvaa mitä se pitää sisällään. Halusin tutkia miten seuratietoa käytetään HALTIKissa ja valitsin tutkimukseni kohteeksi palveluvastaavien johtamisen, koska organisaatiossa oli rakennettu prosessikartan pohjalta uusi seurantamalli vuodelle 2012. Tutkimukseni perustui kyselytutkimukseen sekä havaintoihin mitä olen tehnyt toimiessani taloushallinnon asiantuntijana osallistumalla seurantamallin rakentamiseen Kieku -hankkeessa sekä HALTIKille yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa.
Tutkimukseni tavoitteena oli saada selville miten palveluvastaavat kokivat itse oman roolinsa palvelun johtajina ja oliko heillä mahdollisuuksia vaikuttaa seurantakohteisiin oman palvelun näkökulmasta. Lisäksi halusin tietää, mikä merkitys tällä tiedolla oli heidän omasta mielestään ja miten he seurantatietoa hyödynsivät.
HALTIKin palveluvastaavia ei ole nimetty yhdenmukaisin perustein ja heillä ei ollut palvelun johtajana roolia, jossa he olisivat voineet toimia hyödyntäen seurantatietoja palvelukokonaisuuden johtamisessa.
Tutkimukseni perusteella esitän, että HALTIKissa tulisi tarkastella ketä toimii palveluvastaavina ja mitä heidän vastuullaan on palvelukokonaisuuksissa. Seurantamallia tulisi kehittää yhdessä palveluvastaavien eli asiantuntijoiden kanssa ja tarkastella mitä palvelukeskuksen toiminnasta halutaan seurata ja kenen tarpeisiin. Seurannan painopiste näyttäsi toimintavuoden aikana olevan palvelukohteissa ja palvelukokonaisuus tulee esille vain vuosittain, kun laaditaan toimintakertomuksen tekstejä sekä tehdään palvelukokonaisuuksille arvio- tai tasauslaskutusta.
Tutkimukseni tavoitteena oli saada selville miten palveluvastaavat kokivat itse oman roolinsa palvelun johtajina ja oliko heillä mahdollisuuksia vaikuttaa seurantakohteisiin oman palvelun näkökulmasta. Lisäksi halusin tietää, mikä merkitys tällä tiedolla oli heidän omasta mielestään ja miten he seurantatietoa hyödynsivät.
HALTIKin palveluvastaavia ei ole nimetty yhdenmukaisin perustein ja heillä ei ollut palvelun johtajana roolia, jossa he olisivat voineet toimia hyödyntäen seurantatietoja palvelukokonaisuuden johtamisessa.
Tutkimukseni perusteella esitän, että HALTIKissa tulisi tarkastella ketä toimii palveluvastaavina ja mitä heidän vastuullaan on palvelukokonaisuuksissa. Seurantamallia tulisi kehittää yhdessä palveluvastaavien eli asiantuntijoiden kanssa ja tarkastella mitä palvelukeskuksen toiminnasta halutaan seurata ja kenen tarpeisiin. Seurannan painopiste näyttäsi toimintavuoden aikana olevan palvelukohteissa ja palvelukokonaisuus tulee esille vain vuosittain, kun laaditaan toimintakertomuksen tekstejä sekä tehdään palvelukokonaisuuksille arvio- tai tasauslaskutusta.