Vipuvoimaa nuorten työpajaan yksilövalmennuksella
Ohrankämmen, Kirsi (2015)
Ohrankämmen, Kirsi
Lapin yliopisto
2015
closedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504081041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504081041
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten nuoren arkielämän haasteet näkyvät opinnollistetussa nuorten työpajassa sekä millainen merkitys yksilövalmentajan tuella on nuoren tulevaisuuden muotoutumiseen ja oppimiseen työpajassa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli nuorten yhteiskuntatakuun piiriin kuuluvia alle 29-vuotiaita nuoria miehiä, jotka osallistuivat keväällä 2014 Kemijärvellä järjestettyyn opinnollistettuun nuorten työpajaan.
Tutkielmassa käytettiin etnografista tutkimusmenetelmää, jossa tutkija oli osallistuva havainnoija. Tutkimuksessa kävi ilmi, että työpajaan osallistuneilla nuorilla on moninaisia haasteita elämässään, jotka vaikuttavat muun muassa oppimiseen, motivaatioon, kouluttautumiseen ja työllistymiseen.
Tutkielman päätelminä ovat, että opinnollistetun työpajan opiskelijat tarvitsevat pienryhmän ja ryhmäyttämisen, jossa yhtenä tärkeänä opiskelijaa kantavana tekijänä on vertaistuki. He tarvitsevat myös yksilöllisen oppimisprosessin tueksi yksilövalmentajaa ja moniammatillista verkostoa. Opinnollistettu työpaja todet-tiin yhdeksi hyväksi keinoksi saada nuori aktivoitumaan. Työpajassa opiskelijoiden havainnointi ja opiskelijoiden opettaminen realistiseen itsearviointiin koettiin tärkeäksi. Työpajan opettajan ja yksilövalmentajan roolit vaativat pedagogista osaamista sekä tiettyjä ammatillisia ja yksilöllisiä ominaisuuksia.
Tutkielmassa käytettiin etnografista tutkimusmenetelmää, jossa tutkija oli osallistuva havainnoija. Tutkimuksessa kävi ilmi, että työpajaan osallistuneilla nuorilla on moninaisia haasteita elämässään, jotka vaikuttavat muun muassa oppimiseen, motivaatioon, kouluttautumiseen ja työllistymiseen.
Tutkielman päätelminä ovat, että opinnollistetun työpajan opiskelijat tarvitsevat pienryhmän ja ryhmäyttämisen, jossa yhtenä tärkeänä opiskelijaa kantavana tekijänä on vertaistuki. He tarvitsevat myös yksilöllisen oppimisprosessin tueksi yksilövalmentajaa ja moniammatillista verkostoa. Opinnollistettu työpaja todet-tiin yhdeksi hyväksi keinoksi saada nuori aktivoitumaan. Työpajassa opiskelijoiden havainnointi ja opiskelijoiden opettaminen realistiseen itsearviointiin koettiin tärkeäksi. Työpajan opettajan ja yksilövalmentajan roolit vaativat pedagogista osaamista sekä tiettyjä ammatillisia ja yksilöllisiä ominaisuuksia.