Julistesuunnittelu osana yrityksen visuaalista viestintää
Tiainen, Petri (2015)
Tiainen, Petri
Lapin yliopisto
2015
closedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504271094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201504271094
Tiivistelmä
Tämä pro gradu –tutkielma käsittelee julistesuunnittelua osana yrityksen visuaalista
viestintää. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus julisteiden suunnitteluprosessista
Oulun kiipeilykeskukselle. Toimeksiantona oli suunnitella yrityksen toimitiloihin
vanhanaikaisia julisteita, jotka lisäisivät toimitilojen viihtyvyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena
oli kuvata julistesuunnitteluprosessia.
Tutkimuskysymyksiä oli kolme. Mitä julisteiden suunnittelussa on otettava huomioon?
Mihin julisteet sijoittuvat yrityksen visuaalisessa viestinnässä? Millainen rooli graafisella
suunnittelijalla on yrityskuvan luomisessa? Suunnitteluprosessia lähestyttiin design
management –mallin pohjalta ja sen perusteella toteutettiin teemahaastattelut.
Tutkimuksen aineistoina toimivat sekä haastattelut että suunnittelussa käytetyt tietolähteet
kuten art deco –mallijulisteet, valokuvat ja kirjalliset lähteet. Aineistoa analysoitiin
abduktiivisen päättelyn keinoin eli sekä teoria- että aineistolähtöisesti. Tuloksena syntyi
prosessikuvaus julistesuunnittelun vaiheista. Tärkeä osa työtä on taiteellinen osuus eli
syntyneet teokset.
Tutkimuksen perusteella julisteiden suunnittelu edellyttää monentasoista lähestymistapaa
suunnitteluongelmaan sekä monipuolista tiedonhankintaa. Design management –malli
sopii graafisen suunnittelijan teoreettiseksi kontekstiksi, kun halutaan ymmärtää yrityksen
visuaalisen viestinnän kokonaiskuvaa. Lisäksi suunnittelijan on osattava valita oikeanlaiset
keinot korostaakseen haluttuja yrityksen identiteetin piirteitä profiloinnissa.
Julisteiden sijoittumista yrityksen visuaalisen viestinnän kentässä ei ollut helppo määritellä.
Julisteiden rooli muuttuu käyttötarkoituksen mukaan. Alkuperäinen julistesarja on
itsenäinen taideteos, jolla ei ole tarkoitus myydä mitään vaan kertoa tarinaa ja luoda
mielikuvia.
Graafisen suunnittelijan rooli yrityskuvan luomisessa näyttäytyi aktiivisena ja merkittävänä.
Suunnittelijan tehtävänä oli hahmottaa visuaalisen viestinnän kokonaisuutta ja tehdä
ymmärrettäväksi visuaalisen viestintää ja vielä hahmottomia ideoita. Lisäksi tehtävä oli
luoda jotain lisäarvoa yritykselle kuvallisin keinoin.
viestintää. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus julisteiden suunnitteluprosessista
Oulun kiipeilykeskukselle. Toimeksiantona oli suunnitella yrityksen toimitiloihin
vanhanaikaisia julisteita, jotka lisäisivät toimitilojen viihtyvyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena
oli kuvata julistesuunnitteluprosessia.
Tutkimuskysymyksiä oli kolme. Mitä julisteiden suunnittelussa on otettava huomioon?
Mihin julisteet sijoittuvat yrityksen visuaalisessa viestinnässä? Millainen rooli graafisella
suunnittelijalla on yrityskuvan luomisessa? Suunnitteluprosessia lähestyttiin design
management –mallin pohjalta ja sen perusteella toteutettiin teemahaastattelut.
Tutkimuksen aineistoina toimivat sekä haastattelut että suunnittelussa käytetyt tietolähteet
kuten art deco –mallijulisteet, valokuvat ja kirjalliset lähteet. Aineistoa analysoitiin
abduktiivisen päättelyn keinoin eli sekä teoria- että aineistolähtöisesti. Tuloksena syntyi
prosessikuvaus julistesuunnittelun vaiheista. Tärkeä osa työtä on taiteellinen osuus eli
syntyneet teokset.
Tutkimuksen perusteella julisteiden suunnittelu edellyttää monentasoista lähestymistapaa
suunnitteluongelmaan sekä monipuolista tiedonhankintaa. Design management –malli
sopii graafisen suunnittelijan teoreettiseksi kontekstiksi, kun halutaan ymmärtää yrityksen
visuaalisen viestinnän kokonaiskuvaa. Lisäksi suunnittelijan on osattava valita oikeanlaiset
keinot korostaakseen haluttuja yrityksen identiteetin piirteitä profiloinnissa.
Julisteiden sijoittumista yrityksen visuaalisen viestinnän kentässä ei ollut helppo määritellä.
Julisteiden rooli muuttuu käyttötarkoituksen mukaan. Alkuperäinen julistesarja on
itsenäinen taideteos, jolla ei ole tarkoitus myydä mitään vaan kertoa tarinaa ja luoda
mielikuvia.
Graafisen suunnittelijan rooli yrityskuvan luomisessa näyttäytyi aktiivisena ja merkittävänä.
Suunnittelijan tehtävänä oli hahmottaa visuaalisen viestinnän kokonaisuutta ja tehdä
ymmärrettäväksi visuaalisen viestintää ja vielä hahmottomia ideoita. Lisäksi tehtävä oli
luoda jotain lisäarvoa yritykselle kuvallisin keinoin.