"Esimies oli sinä päivänä täällä käymässä" : henkilöstön kokemuksia esimiestyöstä hajautetussa organisaatiossa
Honkanen, Helinä (2015)
Honkanen, Helinä
Lapin yliopisto
2015
closedAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten henkilöstö on kokenut esimiestyön hajautetussa organisaatiossa ja millaisia kokemuksia heillä on etäjohtamisesta. Lisäksi tutkimuksen tarkoitus oli tutkia mitä seikkoja esimiestyössä tulee huomioida silloin, kun esimies ja johdettavat henkilöt työskentelevät etäällä toisistaan. Tutkimuksessa korostuu henkilöstön näkökulma suhteessa muuttuneeseen, etäältä toteutuvaan esimiestyöhön.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään hajautettua organisaatiota, etäjohtamista, esimiestyötä sekä esimiestyön rooleja. Tutkimuksen esimiestyön roolit ovat: vuorovaikutuksen ja viestinnän ylläpitäjä, asioista tiedottaja, resurssien ja suorituksen organisoija, osaamisen edistäjä, puheeksi ottaja, palautteen antaja, työhyvinvoinnin edistäjä. Lisäksi tutkimuksen tarkoitus on selvittää henkilöstön kokemuksia etäjohtamisen toimivuudesta. Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa Oulunkaaren kuntayhtymän palveluksessa olevaa työntekijää.
Tutkimuksen keskeisinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että hajautuneen organisaation esimiehen etäisyydellä ja vähäisellä yhteydenpidolla on vaikutusta henkilöstön saamaan palautteeseen, vaikeiden tilanteiden puheeksi ottamiseen sekä työhyvinvointiin. Vuorovaikutuksen vähäisyydestä seuraa, ettei esimies tunne työyksikön käytännön arkea, eikä tiedä millaisten haastavien asioiden kanssa työtä tehdään. Tästä syystä esimiehen antama palaute ja hyvien suoritusten huomioiminen ei ole aina mahdollista. Myös työntekijöiden työssä jaksamisen huomiointi jää puutteelliseksi. Esimiehen rooliin osaamisen tukijana henkilöstön ja esimiehen välimatkalla ei ollut oleellista merkitystä.
Etäjohtamisen onnistumisen edellytys on työyhteisön hyvä henki ja toimivat tiimit, jossa työntekijät luottavat toisiinsa ja auttavat toisiaan tarpeen vaatiessa. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan myös todeta, että etäällä toimivan esimiehen yhteydenpidon tulee olla säännöllistä. Yhteydenpidon ajankohdat tulee sopia hyvissä ajoin ennakkoon, sekä miten yhteydenpito toteutuu. Tutkimustuloksissa henkilöstön ja esimiehen keskinäisessä suhteessa luottamus koettiin merkitykselliseksi. Henkilöstön tulkinta esimiehen luottamuksesta perustui esimiehen ja henkilöstön vähäisiin tapaamisiin. Esimiestyön koettiin muuttuneen ja henkilöstön vastuun lisääntyneen. Niin yksittäinen työntekijä kuin koko henkilöstökin, hoitaa työyhteisön tilanteet ja asiakastyön hyvin pitkälle itsenäisesti ilman päivittäistä tai viikoittaista kontaktia omaan esimieheen. Hajautuneen organisaation henkilöstön toiminnassa korostuu osaaminen, ammattitaito, oma-aloitteisuus sekä itseohjautuvuus.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään hajautettua organisaatiota, etäjohtamista, esimiestyötä sekä esimiestyön rooleja. Tutkimuksen esimiestyön roolit ovat: vuorovaikutuksen ja viestinnän ylläpitäjä, asioista tiedottaja, resurssien ja suorituksen organisoija, osaamisen edistäjä, puheeksi ottaja, palautteen antaja, työhyvinvoinnin edistäjä. Lisäksi tutkimuksen tarkoitus on selvittää henkilöstön kokemuksia etäjohtamisen toimivuudesta. Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa Oulunkaaren kuntayhtymän palveluksessa olevaa työntekijää.
Tutkimuksen keskeisinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että hajautuneen organisaation esimiehen etäisyydellä ja vähäisellä yhteydenpidolla on vaikutusta henkilöstön saamaan palautteeseen, vaikeiden tilanteiden puheeksi ottamiseen sekä työhyvinvointiin. Vuorovaikutuksen vähäisyydestä seuraa, ettei esimies tunne työyksikön käytännön arkea, eikä tiedä millaisten haastavien asioiden kanssa työtä tehdään. Tästä syystä esimiehen antama palaute ja hyvien suoritusten huomioiminen ei ole aina mahdollista. Myös työntekijöiden työssä jaksamisen huomiointi jää puutteelliseksi. Esimiehen rooliin osaamisen tukijana henkilöstön ja esimiehen välimatkalla ei ollut oleellista merkitystä.
Etäjohtamisen onnistumisen edellytys on työyhteisön hyvä henki ja toimivat tiimit, jossa työntekijät luottavat toisiinsa ja auttavat toisiaan tarpeen vaatiessa. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan myös todeta, että etäällä toimivan esimiehen yhteydenpidon tulee olla säännöllistä. Yhteydenpidon ajankohdat tulee sopia hyvissä ajoin ennakkoon, sekä miten yhteydenpito toteutuu. Tutkimustuloksissa henkilöstön ja esimiehen keskinäisessä suhteessa luottamus koettiin merkitykselliseksi. Henkilöstön tulkinta esimiehen luottamuksesta perustui esimiehen ja henkilöstön vähäisiin tapaamisiin. Esimiestyön koettiin muuttuneen ja henkilöstön vastuun lisääntyneen. Niin yksittäinen työntekijä kuin koko henkilöstökin, hoitaa työyhteisön tilanteet ja asiakastyön hyvin pitkälle itsenäisesti ilman päivittäistä tai viikoittaista kontaktia omaan esimieheen. Hajautuneen organisaation henkilöstön toiminnassa korostuu osaaminen, ammattitaito, oma-aloitteisuus sekä itseohjautuvuus.