Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valmistavan opetuksen ammatillista kehittymistä tukevat kokemukset opettajien näkökulmasta

Kohonen, Tiina (2015)

 
Avaa tiedosto
Korhonen.Tiina.pdf (626.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Kohonen, Tiina
Lapin yliopisto
2015
closedAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201505121126
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani ammatillista kehittymistä tukeneita kokemuksia valmistavaa opetusta antavien opettajien näkökulmasta. Hyödynnän tutkimuksessani elämänkertatutkimuksen menetelmää, jonka kautta kartoitan ammatillista kehittymistä tukeneita kokemuksia opettajien elämänkaarelta. Ammatillinen kehittyminen on kokemuksiin perustuvaa oppimista, jonka kautta yksilö muokkaa ammatillista identiteettiään, eli tapaa nähdä itsensä ammatillisena toimijana.

Tutkimukseni perustuu viiden opettajan puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, joista saadun aineiston analysoin narratiivien analyysin mukaan. Analyysin pohjalta kokosin viisi ammatillista kehittymistä tukenutta kokemuskategoriaa: maailmankatsomusta muokanneet kokemukset, samaistumisen kokemukset, työssäjaksamista tukeneet kokemukset, valmistavaan opettajuuteen suuntautumista tukeneet kokemukset ja opettajuutta muokanneet kokemukset.

Kokemuksista oli havaittavissa biografisen oppimisen käsite, eli ammatillista kehittymistä tukeneita merkityksellisiä kokemuksia oli karttunut opettajan koko elämänkaaren ajalta. Tuloksista on myös tunnistettavissa ammatillisen identiteetin ja sen kehittymisen sosiaalinen konstruointi uran alkuvaiheessa sekä työvuosien karttuessa konstruoinnin vähittäinen painottuminen kohti persoonallista. Kaikkia opettajia yhdisti samankaltainen maailmankatsomus, jonka perusteella he painottivat turvallisuuden tunnetta ja heikompien tukemista sekä tasa-arvoa. Maahanmuuttajaan samaistumista tukevat kokemukset painottuivat vanhemmuuteen sekä kokemuksiin syrjinnästä. Opettajilla oli lisäksi kokemuksia toisessa kulttuurissa vieraana olosta.

Valmistavaan opettajuuteen suuntautumista tukeneet kokemukset painottuivat varhaisimmassa vaiheessa kiinnostukseen opettajan ammatista ja monikulttuurisuudesta. Myös työstä saadut onnistumisen kokemukset vahvistivat opettajan käsityksiä siitä, että he työskentelivät oikealla alalla. Uran alkuvaiheessa opettajuutta olivat muokanneet opettajankoulutuksesta ja työyhteisön jäsenyydestä saadut kokemukset. Moniammatillisuus ja työn eri ulottuvuudet näyttäytyvät vahvoina valmistavan opettajan työssä ja niistä saadut kokemukset vahvistivat opettajien ammatillista identiteettiä. Oppilaiden arvostus myös motivoi opettajaa työssään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste