Apua muotoilua!: Muotoiluprosessi kuvataideopettajan työkaluna kuvataiteen sisäisessä integraatiossa
Marttila, Jenni (2015)
Marttila, Jenni
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506111145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506111145
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee muotoilukasvatusta. Muotoilu on muutoksessa ja sillä on valtava kasvatuksellinen potentiaali. Viime vuosina muotoilukeskustelu on ollut voimakasta ja muotoilun menetelmiä hyödynnetään yhä uusilla toiminta-alueilla. Muutoksessa on nähtävissä yhtymäkohtia kasvatuksellisiin muutospyrkimyksiin. Tutkimuksessa muotoiluprosessi tuodaan taidekasvatuksen kontekstiin ja haetaan uutta lähestymistapaa muotoilukasvatukseen. Tutkin miten muotoiluprosessi luo kuvataiteen sisäistä integraatiota.
Toimintatutkimuksen keskiössä on muotoiluprosessi, jonka kautta pyrin kehittämään muotoilukasvatusta Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa syksyllä 2014. Olen tarkastellut toimintaa ohjaavana muotoilijana, kuvataideopettajana ja toimintaan osallistuvana havainnoijana. Aineisto muodostuu toiminnan suunnitteluvaiheessa kerätyistä dokumenteista, valokuvista toiminnan ajalta ja muotoiluprosessista kootuista portfolioista.
Muotoiluprosessi toteuttaa kuvataiteen sisäistä integraatiota. Muotoilu toimii erilaisia sisältöjä yhdistävänä teemana, jota voidaan lähestyä useista näkökulmista. Se on pitkäjänteistä projektiluonteista toimintaa, joka tuo yhteen erilaisia menetelmiä. Toimintaa motivoi ongelmalähtöisyys omassa ympäristössä ja toimintaa tehdään itselle tärkeiden asioiden parissa. Muotoilun sosiaalinen ulottuvuus tulee kuvataiteessa esiin yhteistoiminnassa, joka yhdistää eri toimijoiden tietoa. Toiminnassa erilaiset prosessit ja välineet pääsevät monipuolisesti esille. Opitaan yksin, yhdessä ja toinen toisilta. Taidekasvatuksessa muotoiluprosessi on hallittu johdonmukainen kokonaisuus, jonka sisällöt tukevat toisiaan. Tutkimus käsittelee muotoilukasvatusta. Muotoilu on muutoksessa ja sillä on valtava kasvatuksellinen potentiaali. Viime vuosina muotoilukeskustelu on ollut voimakasta ja muotoilun menetelmiä hyödynnetään yhä uusilla toiminta-alueilla. Muutoksessa on nähtävissä yhtymäkohtia kasvatuksellisiin muutospyrkimyksiin. Tutkimuksessa muotoiluprosessi tuodaan taidekasvatuksen kontekstiin ja haetaan uutta lähestymistapaa muotoilukasvatukseen. Tutkin miten muotoiluprosessi luo kuvataiteen sisäistä integraatiota.
Toimintatutkimuksen keskiössä on muotoiluprosessi, jonka kautta pyrin kehittämään muotoilukasvatusta Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa syksyllä 2014. Olen tarkastellut toimintaa ohjaavana muotoilijana, kuvataideopettajana ja toimintaan osallistuvana havainnoijana. Aineisto muodostuu toiminnan suunnitteluvaiheessa kerätyistä dokumenteista, valokuvista toiminnan ajalta ja muotoiluprosessista kootuista portfolioista.
Muotoiluprosessi toteuttaa kuvataiteen sisäistä integraatiota. Muotoilu toimii erilaisia sisältöjä yhdistävänä teemana, jota voidaan lähestyä useista näkökulmista. Se on pitkäjänteistä projektiluonteista toimintaa, joka tuo yhteen erilaisia menetelmiä. Toimintaa motivoi ongelmalähtöisyys omassa ympäristössä ja toimintaa tehdään itselle tärkeiden asioiden parissa. Muotoilun sosiaalinen ulottuvuus tulee kuvataiteessa esiin yhteistoiminnassa, joka yhdistää eri toimijoiden tietoa. Toiminnassa erilaiset prosessit ja välineet pääsevät monipuolisesti esille. Opitaan yksin, yhdessä ja toinen toisilta. Taidekasvatuksessa muotoiluprosessi on hallittu johdonmukainen kokonaisuus, jonka sisällöt tukevat toisiaan. The subject of the research is design education. Design is changing and it has a lot of potential concerning education. During the past years discussion around design has been intense and its methods are being used in new areas. Confluences in the change and educational endeavours are visible. In this research the design process is brought to the context of art education to discover a new approach to design education. I study how design process creates internal integration in art education.
Design process is in the centre of the action research, through which I intend to develop design education in one of Oulu’s high schools (OSYK) in the fall semester 2014. My perspective to the activity has been designing and facilitating the design activity as a designer, art teacher and a participating observer. The material of the research consists of documents and plans produced in the action planning phase, photographs taken during action and the portfolios created from the material collected in the design process.
The design process creates internal integration in art education. Design functions as a combining theme for different contents that can be approached from many perspectives. It is long-term and project-based activity, which combines different methods. Problem basis motivates the activity in own environment and important things in those surroundings become the starting point of the design activity. The social dimension of design comes through in art education in collective activity that brings the knowledge of different actors together. Different processes and instruments come out diversely in design activity. Actors learn individually, together and from each other. In art education the design process is a controlled and coherent whole, in which contents support each other.
Toimintatutkimuksen keskiössä on muotoiluprosessi, jonka kautta pyrin kehittämään muotoilukasvatusta Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa syksyllä 2014. Olen tarkastellut toimintaa ohjaavana muotoilijana, kuvataideopettajana ja toimintaan osallistuvana havainnoijana. Aineisto muodostuu toiminnan suunnitteluvaiheessa kerätyistä dokumenteista, valokuvista toiminnan ajalta ja muotoiluprosessista kootuista portfolioista.
Muotoiluprosessi toteuttaa kuvataiteen sisäistä integraatiota. Muotoilu toimii erilaisia sisältöjä yhdistävänä teemana, jota voidaan lähestyä useista näkökulmista. Se on pitkäjänteistä projektiluonteista toimintaa, joka tuo yhteen erilaisia menetelmiä. Toimintaa motivoi ongelmalähtöisyys omassa ympäristössä ja toimintaa tehdään itselle tärkeiden asioiden parissa. Muotoilun sosiaalinen ulottuvuus tulee kuvataiteessa esiin yhteistoiminnassa, joka yhdistää eri toimijoiden tietoa. Toiminnassa erilaiset prosessit ja välineet pääsevät monipuolisesti esille. Opitaan yksin, yhdessä ja toinen toisilta. Taidekasvatuksessa muotoiluprosessi on hallittu johdonmukainen kokonaisuus, jonka sisällöt tukevat toisiaan. Tutkimus käsittelee muotoilukasvatusta. Muotoilu on muutoksessa ja sillä on valtava kasvatuksellinen potentiaali. Viime vuosina muotoilukeskustelu on ollut voimakasta ja muotoilun menetelmiä hyödynnetään yhä uusilla toiminta-alueilla. Muutoksessa on nähtävissä yhtymäkohtia kasvatuksellisiin muutospyrkimyksiin. Tutkimuksessa muotoiluprosessi tuodaan taidekasvatuksen kontekstiin ja haetaan uutta lähestymistapaa muotoilukasvatukseen. Tutkin miten muotoiluprosessi luo kuvataiteen sisäistä integraatiota.
Toimintatutkimuksen keskiössä on muotoiluprosessi, jonka kautta pyrin kehittämään muotoilukasvatusta Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa syksyllä 2014. Olen tarkastellut toimintaa ohjaavana muotoilijana, kuvataideopettajana ja toimintaan osallistuvana havainnoijana. Aineisto muodostuu toiminnan suunnitteluvaiheessa kerätyistä dokumenteista, valokuvista toiminnan ajalta ja muotoiluprosessista kootuista portfolioista.
Muotoiluprosessi toteuttaa kuvataiteen sisäistä integraatiota. Muotoilu toimii erilaisia sisältöjä yhdistävänä teemana, jota voidaan lähestyä useista näkökulmista. Se on pitkäjänteistä projektiluonteista toimintaa, joka tuo yhteen erilaisia menetelmiä. Toimintaa motivoi ongelmalähtöisyys omassa ympäristössä ja toimintaa tehdään itselle tärkeiden asioiden parissa. Muotoilun sosiaalinen ulottuvuus tulee kuvataiteessa esiin yhteistoiminnassa, joka yhdistää eri toimijoiden tietoa. Toiminnassa erilaiset prosessit ja välineet pääsevät monipuolisesti esille. Opitaan yksin, yhdessä ja toinen toisilta. Taidekasvatuksessa muotoiluprosessi on hallittu johdonmukainen kokonaisuus, jonka sisällöt tukevat toisiaan.
Design process is in the centre of the action research, through which I intend to develop design education in one of Oulu’s high schools (OSYK) in the fall semester 2014. My perspective to the activity has been designing and facilitating the design activity as a designer, art teacher and a participating observer. The material of the research consists of documents and plans produced in the action planning phase, photographs taken during action and the portfolios created from the material collected in the design process.
The design process creates internal integration in art education. Design functions as a combining theme for different contents that can be approached from many perspectives. It is long-term and project-based activity, which combines different methods. Problem basis motivates the activity in own environment and important things in those surroundings become the starting point of the design activity. The social dimension of design comes through in art education in collective activity that brings the knowledge of different actors together. Different processes and instruments come out diversely in design activity. Actors learn individually, together and from each other. In art education the design process is a controlled and coherent whole, in which contents support each other.