Nuorten johtajien kokemuksia johtotehtäviin siirtymisestä : fenomenologinen tutkimus urasiirtymäs
Huovinen, Henna (2015)
Huovinen, Henna
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Tiivistelmä
Tässä Pro Gradu-tutkielmassa tarkastellaan nuorten johtajien kokemuksia johtotehtäviin siirtymisestä. Johtotehtäviin siirtyminen nähdään eräänlaisena urasiirtymänä, johon kuuluu roolin muutos. Analyysin tuloksena tarkastelen erityisesti uuden roolin ja aseman vakiinnuttamisen, henkilökohtaisen johtajana kehittymisen ja nuoren iän vaikutusten kokemista johtotehtäviin siirtymisessä. Nuorten johtajien sekä johtotehtäviin siirtymisen fenomenologinen tutkimus on vähäistä, mihin vedoten perustelen myös tämän tutkielman tarpeellisuutta.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, ja sen lähtökohtana on fenomenologinen kokemuksen tutkimus. Kokemuksella tarkoitetaan merkityssuhdetta, joka yhdistää tajunnallisen subjektin ja sen toiminnan kohteen. Fenomenologisen tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää ja kuvata kokemus sellaisena kuin se on. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia johtotehtäviin siirtymisestä. Tutkielman aineistoa varten haastateltiin neljä alle 35-vuotiasta naisjohtajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin analyysia varten. Aineisto analysoitiin Juha Perttulan kokemuksen tutkimuksen menetelmällä. Analyysin tuloksina esitän kuvauksen kaikille yhteisistä kokemuksista ja lisäksi neljä kuvausta johtotehtäviin siirtymisen yksilöllisemmästä kokemisesta.
Uuteen johtajan rooliin siirtyminen ei ole nuorille johtajille mutkatonta, ja työn aloitukseen liittyy erilaisia haasteita. Aseman vakiinnuttamisessa on kyse luottamuksen rakentamisesta: asema ansaitaan. Nuori ikä ei vaikuta aseman saamiseen tai arvostukseen, mutta voi mietityttää itseä. Johtaminen opitaan käytännössä, yleisemmin haasteiden kautta. Henkilöstöjohtamisen haasteisiin liittyy myös eettistä pohdintaa. Aiemman elämänhistorian pohjalta syntyneet oivallukset antavat eväitä omaan johtamistyöhön. Nuoret naisjohtajat kaipaavat palautetta, ja vahvistuksen saamista tehdylle työlle pidetään tärkeänä. Naiseus ja sukupuoli tuli kolmen haastateltavan kokemuksissa ilmi ennakkoluuloina, kovempina odotuksina tai tytöttelynä.
Tutkimus antaa tietoa urasiirtymän kokemisesta, ja lisää tietoutta erityisesti naisjohtajien kokemuksista. Johtotehtäviin siirtyminen on muutos, joka käynnistää laajan oppimisen prosessin. Kukaan ei ole valmis johtaja tehtävään mennessään – johtajaksi tullaan kokemuksien kautta ja niistä oppien.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, ja sen lähtökohtana on fenomenologinen kokemuksen tutkimus. Kokemuksella tarkoitetaan merkityssuhdetta, joka yhdistää tajunnallisen subjektin ja sen toiminnan kohteen. Fenomenologisen tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää ja kuvata kokemus sellaisena kuin se on. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia johtotehtäviin siirtymisestä. Tutkielman aineistoa varten haastateltiin neljä alle 35-vuotiasta naisjohtajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin analyysia varten. Aineisto analysoitiin Juha Perttulan kokemuksen tutkimuksen menetelmällä. Analyysin tuloksina esitän kuvauksen kaikille yhteisistä kokemuksista ja lisäksi neljä kuvausta johtotehtäviin siirtymisen yksilöllisemmästä kokemisesta.
Uuteen johtajan rooliin siirtyminen ei ole nuorille johtajille mutkatonta, ja työn aloitukseen liittyy erilaisia haasteita. Aseman vakiinnuttamisessa on kyse luottamuksen rakentamisesta: asema ansaitaan. Nuori ikä ei vaikuta aseman saamiseen tai arvostukseen, mutta voi mietityttää itseä. Johtaminen opitaan käytännössä, yleisemmin haasteiden kautta. Henkilöstöjohtamisen haasteisiin liittyy myös eettistä pohdintaa. Aiemman elämänhistorian pohjalta syntyneet oivallukset antavat eväitä omaan johtamistyöhön. Nuoret naisjohtajat kaipaavat palautetta, ja vahvistuksen saamista tehdylle työlle pidetään tärkeänä. Naiseus ja sukupuoli tuli kolmen haastateltavan kokemuksissa ilmi ennakkoluuloina, kovempina odotuksina tai tytöttelynä.
Tutkimus antaa tietoa urasiirtymän kokemisesta, ja lisää tietoutta erityisesti naisjohtajien kokemuksista. Johtotehtäviin siirtyminen on muutos, joka käynnistää laajan oppimisen prosessin. Kukaan ei ole valmis johtaja tehtävään mennessään – johtajaksi tullaan kokemuksien kautta ja niistä oppien.