Matkailutyöntekijöiden asennoituminen sosiaalisen median hyödyntämiseen työtehtävissään
Hultamo, Terhi (2015)
Hultamo, Terhi
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Tiivistelmä
Sosiaalisen median hyödyntäminen on lisääntynyt matkailussa viimeisen vuosi-kymmenen aikana. Sosiaalinen media tarkoittaa tässä tutkimuksessa internetin verkko-palveluja, joissa käyttäjät tuottavat itse sisältöä. Sosiaalista mediaa on tutkittu paljon matkailuyritysten ja matkailijoiden näkokulmista, sen sijaan matkailutyöntekijöiden näkökulmasta tutkimusta on tehty vain vähän. Tutkimukseni kohteena ovat erään suomalaisen matkailupalveluja tuottavan pk-yrityksen työntekijöiden asenteet, kokemukset ja aikomukset sosiaalisen median hyödyntämiseen työtehtävissään. Tutkimukseni on toimeksianto matkailupalveluja tuottavalta yritykseltä, jonka freelance-työntekijä olen.
Tapaustutkimukseni pääkysymys oli, miten matkailupalveluja tuottavan yrityksen työntekijät asennoituvat sosiaalisen median hyödyntämiseen työtehtävissään. Pääkysymys jakautui seuraaviin osakysymyksiin: Mitä uskomuksia työntekijöillä on sosiaalisesta mediasta, sen hyödyistä ja haitoista? Miten työntekijät kokevat sosiaalisen median hyödyntämisen? Miten työntekijät aikovat osallistua sosiaalisen median hyödyntämiseen tulevaisuudessa? Pääaineistoni koostui yrityksen kaikille työntekijöille keväällä 2015 tehdystä puolistrukturoidusta kyselystä, jonka vastaukset analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Lisäksi käytin tukiaineistona yrityksen markkinoin-tipäällikön teemahaastattelua ja luonnollisia aineistoja, joita olivat matkailualan toimi-alaraportit ja oma päiväkirjani. Aineiston hankintaa ja analyysia ohjasi suunnitellun käyttäytymisen teoria, jota on käytetty paljon tutkittaessa ihmisten käyttäytymis-aikomuksia muutostilanteissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös uutta institutionalis-mia analysoitaessa matkailuorganisaatioon kohdistuvia sosiaalisen median aiheuttamia ulkoisia paineita.
Kyselyn suoritti loppuun 38 työntekijää, joiden keski-ikä oli 53,5 vuotta. Luokittelin aineistosta työntekijöiden kokemusten perusteella neljä sosiaalisen median käyttäjä-tyyppiä: aktiivit, tiedonhankkijat, epäilijät ja vastustajat. Analyysini mukaan kokeneet matkailutyöntekijät asennoituvat myönteisesti sosiaalisen median hyödyntämiseen työtehtävissään, mikäli ajankäyttö, tavoitteet ja pelisäännöt ovat sopusoinnussa keskenään. Tutkimukseni tuo uuden näkökulman sekä matkailutyön että sosiaalisen median matkailukäytön tutkimukseen. Tuloksia voidaan hyödyntää esim. suunniteltaessa sosiaalisen median koulutusta kokeneille matkailutyöntekijöille.
Tapaustutkimukseni pääkysymys oli, miten matkailupalveluja tuottavan yrityksen työntekijät asennoituvat sosiaalisen median hyödyntämiseen työtehtävissään. Pääkysymys jakautui seuraaviin osakysymyksiin: Mitä uskomuksia työntekijöillä on sosiaalisesta mediasta, sen hyödyistä ja haitoista? Miten työntekijät kokevat sosiaalisen median hyödyntämisen? Miten työntekijät aikovat osallistua sosiaalisen median hyödyntämiseen tulevaisuudessa? Pääaineistoni koostui yrityksen kaikille työntekijöille keväällä 2015 tehdystä puolistrukturoidusta kyselystä, jonka vastaukset analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Lisäksi käytin tukiaineistona yrityksen markkinoin-tipäällikön teemahaastattelua ja luonnollisia aineistoja, joita olivat matkailualan toimi-alaraportit ja oma päiväkirjani. Aineiston hankintaa ja analyysia ohjasi suunnitellun käyttäytymisen teoria, jota on käytetty paljon tutkittaessa ihmisten käyttäytymis-aikomuksia muutostilanteissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös uutta institutionalis-mia analysoitaessa matkailuorganisaatioon kohdistuvia sosiaalisen median aiheuttamia ulkoisia paineita.
Kyselyn suoritti loppuun 38 työntekijää, joiden keski-ikä oli 53,5 vuotta. Luokittelin aineistosta työntekijöiden kokemusten perusteella neljä sosiaalisen median käyttäjä-tyyppiä: aktiivit, tiedonhankkijat, epäilijät ja vastustajat. Analyysini mukaan kokeneet matkailutyöntekijät asennoituvat myönteisesti sosiaalisen median hyödyntämiseen työtehtävissään, mikäli ajankäyttö, tavoitteet ja pelisäännöt ovat sopusoinnussa keskenään. Tutkimukseni tuo uuden näkökulman sekä matkailutyön että sosiaalisen median matkailukäytön tutkimukseen. Tuloksia voidaan hyödyntää esim. suunniteltaessa sosiaalisen median koulutusta kokeneille matkailutyöntekijöille.