”Hyvä työrauha on oikeastaan enimmäkseen oppilaiden vastuulla” : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemyksiä hyvästä työrauhasta
Salminen, Riina (2015)
Salminen, Riina
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509301313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509301313
Tiivistelmä
Työrauha ja työrauhahäiriöiden lisääntyminen ovat olleet viime vuosina esillä mediassa. Tutkimukseni käsittelee hyvää työrauhaa oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia asioita viidesluokkalaiset oppilaat liittävät hyvään työrauhaan. Keskeinen käsite tutkimuksessani on työrauha. Työrauha on hyvin monisäikeinen seikka ja sen tarkka määritteleminen on vaikeaa, koska työrauha on suhteellinen, muuttuva ja subjektiivinen, ja voi tarkoittaa eri ihmisille ja eri näkökulmasta katsottuna eri asioita.
Lähestyin hyvän työrauhan ilmiötä laadullisella grounded theory -menetelmällä, jonka tavoitteena on muodostaa tutkimustulokset aineistolähtöisesti ja luoda siten uutta teoriaa.
Tutkimushenkilöni olivat yhden suomalaisen peruskoulun viidennen luokan oppilaita. Aineistoni koostui 13 kirjoitelmasta, 4 ryhmähaastattelusta ja 4 ajatuskartasta. Sovelsin aineiston analyysissä grounded theoryn kolmivaiheista analyysimallia. Aineistosta nousseista oppilaiden hyvään työrauhaan liittämistä teemoista muodostui ensimmäisessä analyysivaiheessa kahdeksan alakategoriaa, joista toisessa analyysivaiheessa tiivistyi neljä kategoriaa. Kolmannen analyysivaiheen tuloksena muodostui kolme ydinkategoriaa ja sitä kautta työrauhan rakentumisen malli.
Tutkimukseni perusteella hyvä työrauha rakentuu oppilaiden mielestä olosuhteista ja oppimisympäristöstä, opettajan toiminnasta ja oppilaiden toiminnasta. Hyvä työrauha johtaa tehokkaaseen oppimiseen.
Lähestyin hyvän työrauhan ilmiötä laadullisella grounded theory -menetelmällä, jonka tavoitteena on muodostaa tutkimustulokset aineistolähtöisesti ja luoda siten uutta teoriaa.
Tutkimushenkilöni olivat yhden suomalaisen peruskoulun viidennen luokan oppilaita. Aineistoni koostui 13 kirjoitelmasta, 4 ryhmähaastattelusta ja 4 ajatuskartasta. Sovelsin aineiston analyysissä grounded theoryn kolmivaiheista analyysimallia. Aineistosta nousseista oppilaiden hyvään työrauhaan liittämistä teemoista muodostui ensimmäisessä analyysivaiheessa kahdeksan alakategoriaa, joista toisessa analyysivaiheessa tiivistyi neljä kategoriaa. Kolmannen analyysivaiheen tuloksena muodostui kolme ydinkategoriaa ja sitä kautta työrauhan rakentumisen malli.
Tutkimukseni perusteella hyvä työrauha rakentuu oppilaiden mielestä olosuhteista ja oppimisympäristöstä, opettajan toiminnasta ja oppilaiden toiminnasta. Hyvä työrauha johtaa tehokkaaseen oppimiseen.