”Asiantuntijuus vaatii jatkuvaa kehittymistä ja oppimista” : henkilöstön näkökulmia osaamisen kehittämiseen asiantuntijaorganisaatiossa
Riihiniemi, Niina (2015)
Riihiniemi, Niina
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Tiivistelmä
Organisaation osaamisesta ja oppimisesta on muodostunut yksi keskeinen kilpailutekijä globaalissa tietoyhteiskunnassa. Asiantuntijaorganisaation, kuten ammattikorkeakoulun, suurin pääoma on henkilöstö ja heidän osaamisensa. Kilpailukyky perustuu inhimilliseen pääomaan ja sen tehokkaaseen hyödyntämiseen ja kehittämiseen organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Ammattikorkeakoulun toiminnan ja menestymisen kannalta keskeistä on henkilöstön osaaminen, sen hyödyntäminen, kehittäminen, uusintaminen ja siirtäminen organisaation osaamiseksi.
Tutkimuksessa selvitettiin Lapin ammattikorkeakoulun opetuksen kehittämisen yksikön henkilökunnan näkemyksiä osaamisen kehittämisestä asiantuntijaorganisaatiossa. Tavoitteena oli kuvata henkilöstön näkökulmasta osaamisen kehittämistä, selvittää siihen vaikuttavia tekijöitä ja nostaa esiin osaamisen kehittämiseen liittyviä kehittämiskohteita ammattikorkeakoulussa. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa Lapin ammattikorkeakoululle opetuksen kehittämisen yksikön henkilöstön kokemuksista ja näkemyksistä osaamisen kehittämiseen. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselyllä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että sekä henkilöstön että ammattikorkeakoulun näkökulmasta strategisten tavoitteiden mukaiselle inhimillisen pääoman hyödyntämiselle ja kehittämiselle on olemassa hyvät edellytykset. Tulokset osoittivat, että yksilön osaamisen kehittämisprosessin keskeisin foorumi oli kehityskeskustelu. Kehityskeskustelun haasteeksi muodostui sen systemaattinen toteuttaminen ja hyödyntäminen organisaation strategisten tavoitteiden mukaisessa osaamisen kehittämisessä. Toinen haaste oli esimiehen rooli osaamisen kehittämisen ja oppimisprosessin ohjaamisessa ja tukemisessa. Yksikön osaamisen kehittämisen haasteeksi muodostui yhteisöllisen oppimisen ja osaamisen kehittämisen organisointi koko yksikössä unohtamatta yksikkörajat ylittävää yhteistyötä. Toinen haaste oli strategisten tavoitteiden mukaisen osaamisen kehittämisen ja oppimisen ohjaaminen ja tukeminen.
Henkilöstön esittämiä ammattikorkeakoulun osaamisen johtamisen kehittämiskohteita olivat osaamisen kehittämisen kytkentä strategiaan, organisaatiokulttuurin kehittäminen kohti oppivan organisaation ideologiaa sekä palkitsemisjärjestelmän kehittäminen organisaation strategisten tavoitteiden mukaista osaamisen kehittämistä tukevaksi ja arvostavaksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää organisaation osaamisen kehittämisessä ja johtamisessa 1) kehittämällä strategiaan perustuvaa osaamisen johtamisen järjestelmää ja organisaatiokulttuuria, 2) selkiyttämällä esimiehen roolia ja tehtäviä osaamisen kehittämisessä ja johtamisessa sekä 3) lisäämällä osaamisen kehittämiseen liittyvää dialogia organisaatiotasojen välillä.
Tutkimuksessa selvitettiin Lapin ammattikorkeakoulun opetuksen kehittämisen yksikön henkilökunnan näkemyksiä osaamisen kehittämisestä asiantuntijaorganisaatiossa. Tavoitteena oli kuvata henkilöstön näkökulmasta osaamisen kehittämistä, selvittää siihen vaikuttavia tekijöitä ja nostaa esiin osaamisen kehittämiseen liittyviä kehittämiskohteita ammattikorkeakoulussa. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa Lapin ammattikorkeakoululle opetuksen kehittämisen yksikön henkilöstön kokemuksista ja näkemyksistä osaamisen kehittämiseen. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselyllä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että sekä henkilöstön että ammattikorkeakoulun näkökulmasta strategisten tavoitteiden mukaiselle inhimillisen pääoman hyödyntämiselle ja kehittämiselle on olemassa hyvät edellytykset. Tulokset osoittivat, että yksilön osaamisen kehittämisprosessin keskeisin foorumi oli kehityskeskustelu. Kehityskeskustelun haasteeksi muodostui sen systemaattinen toteuttaminen ja hyödyntäminen organisaation strategisten tavoitteiden mukaisessa osaamisen kehittämisessä. Toinen haaste oli esimiehen rooli osaamisen kehittämisen ja oppimisprosessin ohjaamisessa ja tukemisessa. Yksikön osaamisen kehittämisen haasteeksi muodostui yhteisöllisen oppimisen ja osaamisen kehittämisen organisointi koko yksikössä unohtamatta yksikkörajat ylittävää yhteistyötä. Toinen haaste oli strategisten tavoitteiden mukaisen osaamisen kehittämisen ja oppimisen ohjaaminen ja tukeminen.
Henkilöstön esittämiä ammattikorkeakoulun osaamisen johtamisen kehittämiskohteita olivat osaamisen kehittämisen kytkentä strategiaan, organisaatiokulttuurin kehittäminen kohti oppivan organisaation ideologiaa sekä palkitsemisjärjestelmän kehittäminen organisaation strategisten tavoitteiden mukaista osaamisen kehittämistä tukevaksi ja arvostavaksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää organisaation osaamisen kehittämisessä ja johtamisessa 1) kehittämällä strategiaan perustuvaa osaamisen johtamisen järjestelmää ja organisaatiokulttuuria, 2) selkiyttämällä esimiehen roolia ja tehtäviä osaamisen kehittämisessä ja johtamisessa sekä 3) lisäämällä osaamisen kehittämiseen liittyvää dialogia organisaatiotasojen välillä.