Koulukuraattorin ammatillinen asiantuntijuus : työntekijän kokemus asiantuntijuuden rakentumisesta ja sen osatekijöistä
Ciani, Petra (2015)
Ciani, Petra
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään, mistä koulukuraattorien ammatillinen asiantuntijuus koostuu. Tutkimusteeman asiataustoitus kuvaa koulukuraattorityön historiaa, taustalla vaikuttavaa lainsäädäntöä sekä kuraattorityön keskeistä käytännön sisältöä.
Tutkimuskysymykseen, mistä koulukuraattorin työn edellyttämä asiantuntijuus koulukuraattorien kokemuksen mukaan koostuu, vastataan koulukuraattorien tuottamien, tutkijan kirjoituspyyntöön perustuvien tekstien kautta. Tutkimus on metodologiselta viitekehykseltään kvalitatiivinen ja aineiston analysointi on tehty teemoitellen, sisällön analyysiä käyttäen.
Aineiston analyysin tuloksena syntyi neljä keskeistä teemaotsikkoa, joiden perusteella tulkintaa koulukuraattorin ammatillisesta asiantuntijuudesta on auki kirjoitettu. Koulukuraattorin ammatillisen asiantuntijuuden nähdään rakentuvan koulutuksen ja työkokemuksen, makro- ja mikrotaitojen sekä asiantuntijuudelle asettuvien haasteiden kautta. Korkeakoulututkinto sekä erityisesti sosiaalityön osaaminen näyttäytyivät merkityksellisinä asiantuntijuutta rakentavina tekijöinä, mutta toisaalta myös työkokemuksen tuomaa osaamista pidettiin arvokkaana. Koulukuraattorin makrotaitoina kuvautuivat kouluyhteisöä laajempi vaikuttaminen sekä tiedon hakemisen, omaksumisen ja tuottamisen taidot. Mikrotaitoina esille nousivat asiakassuhteen konkreettiset taidot sekä yhteistyötaidot päivittäisessä työssä. Haasteina kuvautuivat sosiaalityön edustaminen koulumaailmassa, sosiaalityön tiedon ja osaamisen ylläpitäminen sekä työyhteisön ennakkoluulot ja odotukset. Tutkielman perusteella koulukuraattorin ammatillinen asiantuntijuus vaatii moninaista sosiaalityön osaamista sekä valmiutta pitää yllä tietoisuutta omasta ammatillisuudestaan.
Tutkielman pohdinnassa tuodaan esille mahdollisia jatkotutkimusaiheita sekä tutkimusteemaan liittyviä tulevaisuuden kannalta oleellisia seikkoja; Koulukuraattorityön todelliset muutokset esimerkiksi uuden oppilas ja opiskelijahuoltolain voimaantulon myötä ovat havaittavissa vasta siirtymäsäädöksen rauettua. Muuttuva maailma ja suomalaisen sosiaalipolitiikan mahdolliset uudet innovaatiot haastanevat jatkossa entistä voimakkaammin sosiaalityön ammattilaisia kaikilla sosiaalityön toimintakentillä, jolloin myös koulun sosiaalityön asiantuntijuus saattaa joutua uudelleen neuvoteltavaksi.
Tutkimuskysymykseen, mistä koulukuraattorin työn edellyttämä asiantuntijuus koulukuraattorien kokemuksen mukaan koostuu, vastataan koulukuraattorien tuottamien, tutkijan kirjoituspyyntöön perustuvien tekstien kautta. Tutkimus on metodologiselta viitekehykseltään kvalitatiivinen ja aineiston analysointi on tehty teemoitellen, sisällön analyysiä käyttäen.
Aineiston analyysin tuloksena syntyi neljä keskeistä teemaotsikkoa, joiden perusteella tulkintaa koulukuraattorin ammatillisesta asiantuntijuudesta on auki kirjoitettu. Koulukuraattorin ammatillisen asiantuntijuuden nähdään rakentuvan koulutuksen ja työkokemuksen, makro- ja mikrotaitojen sekä asiantuntijuudelle asettuvien haasteiden kautta. Korkeakoulututkinto sekä erityisesti sosiaalityön osaaminen näyttäytyivät merkityksellisinä asiantuntijuutta rakentavina tekijöinä, mutta toisaalta myös työkokemuksen tuomaa osaamista pidettiin arvokkaana. Koulukuraattorin makrotaitoina kuvautuivat kouluyhteisöä laajempi vaikuttaminen sekä tiedon hakemisen, omaksumisen ja tuottamisen taidot. Mikrotaitoina esille nousivat asiakassuhteen konkreettiset taidot sekä yhteistyötaidot päivittäisessä työssä. Haasteina kuvautuivat sosiaalityön edustaminen koulumaailmassa, sosiaalityön tiedon ja osaamisen ylläpitäminen sekä työyhteisön ennakkoluulot ja odotukset. Tutkielman perusteella koulukuraattorin ammatillinen asiantuntijuus vaatii moninaista sosiaalityön osaamista sekä valmiutta pitää yllä tietoisuutta omasta ammatillisuudestaan.
Tutkielman pohdinnassa tuodaan esille mahdollisia jatkotutkimusaiheita sekä tutkimusteemaan liittyviä tulevaisuuden kannalta oleellisia seikkoja; Koulukuraattorityön todelliset muutokset esimerkiksi uuden oppilas ja opiskelijahuoltolain voimaantulon myötä ovat havaittavissa vasta siirtymäsäädöksen rauettua. Muuttuva maailma ja suomalaisen sosiaalipolitiikan mahdolliset uudet innovaatiot haastanevat jatkossa entistä voimakkaammin sosiaalityön ammattilaisia kaikilla sosiaalityön toimintakentillä, jolloin myös koulun sosiaalityön asiantuntijuus saattaa joutua uudelleen neuvoteltavaksi.