Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matkailun pukkibisnes : tapaustutkimus Joulupukin Pajakylän matkailtuotteen tarinallisuudesta

Isohätälä, Henna (2015)

 
Avaa tiedosto
Isohätälä.Henna.pdf (3.327Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Isohätälä, Henna
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201602031030
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli matkailutuotteen palvelumuotoilun tutkimus
joulumatkailun näkökulmasta. Empiirisenä tutkimuskohteena on Rovaniemellä,
Napapiirillä sijaitseva Joulupukin Pajakylä, joka on Rovaniemen merkittävin
matkailuattraktio kotimaisten ja kansainvälisten matkailijoiden kesken.

Joulumatkailua on tutkittu autenttisuuden, sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien sekä
tuotteen elinkaaren näkökulmista. Elinkaaritutkimuksessa tuote eli tuolloin rinnakkain
kasvu- ja kypsyyvaiheita. Jotta tuotteen laskuvaihe kyettäisiin välttämään, tulee
tuotekehityksen olla jatkuvaa ja huomioida joulumatkailun erityispiirteet ja -tarpeet. Tässä
onnistuakseen tuotekehitys tarvitsee tuekseen ajankohtaista tutkimustietoa matkailijoita
tyydyttävistä palvelumuodoista.

Tässä tutkimuksessa tutkin joulumatkailutuotteen tarinallista palvelumuotoiluaja
tarinallisuuden ilmenemistä Joulupukin Pajakylässä. Esitetty tarinallinen
matkailutuotemalli pohjautuu aiempiin matkailutuotteen teorioihin esimerkiksi Smithin
sekä Komppulan ja Boxbergin laatimina. Tutkimus vastaa kysymykseen: Millainen on
joulun tarina onnistuvana matkailutuotteena? Tähän pyrin vastaamaan kolmen
osakysymyksen kautta: (1) Millainen on tarinallinen matkailutuote, (2) Kuinka Joulupukin
Pajakylän tuotteen tarinallisuus merkityksellistetään julkisessa keskustelussa sekä (3)
Kuinka kansainväliset matkailijat kokevat Joulupukin Pajakylän tarinallisuuden?

Ensimmäinen tutkimuskysymys on luonteeltaan teoreettinen. Toisen tutkimuskysymyksen
aineisto koostuu Pajakylästä laadituista artikkeleista, joita analysoidaan laadullisella
teemoitteluanalyysilla. Kolmas tutkimuskysymys on kvalitatiivinen ja sen aineisto koostuu
Joulupukin Pajakylän kansainvälisiltä matkailijoilta kerätystä kyselystä. Kyselyaineistoa
analysoitiin pääkomponentti- ja regressioanalyysillä. Tuloksissa korostuu henkilöstön
merkitys koettuun tarinallisuuteen sekä tarinallisen tuotteen kohtaamat ristiriidat
organisaation strategisissa linjauksissa. Tulokset ovat sovellettavissa erityisesti
joulumatkailun kehittämisessä, mutta lisäksi laadittu tarinallisen matkailutuotteen malli on
hyödynnettävissä erilaisissa matkailualan yrityksissä sekä matkakohteissa.
Läpinäkyvyyden vuoksi vaiheet on kuvailtu avoimesti ja aineistossa hyödynnetyt artikkelit
on ilmoitettu. Vastaajien yksityisyyden suojaamisen vuoksi kyselyt suoritettiin anonyymisti
eikä kohteessa sijaitsevia yrityksiä eritellä tutkimuksessa nimellä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste