Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lapin yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukyky

Poikela, Minna (2015)

 
Avaa tiedosto
Poikela.Minna.pdf (690.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Poikela, Minna
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201602261042
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus oli tarkastella Lapin yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukykyä ja siihen vaikuttaneita myönteisiä ja kielteisiä asioita. Tarkoitus oli myös selvittää miten opiskelukyky vaihtelee eri tiedekuntien opiskelijoiden kesken.

Tutkielman aineistona käytettiin Lapin yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoille keväällä 2014 toteutetun palautekyselyn kahden avokysymyksen vastauksia. Palautekyselyyn vastasi 186 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin luokittelemalla, teemoittelemalla ja tyypittelemällä. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä oli YTHS:n yhteisöterveyden ylilääkäri Kristiina Kuntun kehittämä opiskelukykymalli. Mallin mukaan opiskelukyky rakentuu omista voimavaroista, opiskelutaidoista, opetustoiminnasta ja opiskeluympäristöstä.

Tutkimustulosten mukaan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opiskelukykyyn myönteisesti vaikuttavia tekijöitä olivat itsensä löytäminen, opintomenestys, käytännönläheiset kurssit, tuutorit ja yhteisöllisyys. Osa opiskelukykyyn vaikuttaineista asioista jakoi opiskelijoiden mielipiteet. Toisten mielestä oma elämäntilanne, opetus, opetusjärjestelyt sekä opettajat ja muu henkilökunta olivat positiivisia asioita ja toisten mielestä ne vaikeuttivat opiskelua. Huonoja kokemuksia opiskelijoille aiheuttivat muun muassa stressi ja jaksamisongelmat, uudet opiskelutekniikat, motivaatio, itsenäinen opiskelutapa, opintojen suunnittelu ja aikatauluttaminen, ohjaus, tiedotus, ohjeistus, kirjastopalvelut ja sopeutuminen. Eri tiedekuntien opiskelijoiden vastausten välillä oli paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia. Kaikkia opiskelijoita yhdistäviä asioita olivat opintojen suunnitteluun ja aikataulutukseen sekä opiskelutekniikkaan liittyvät vaikeudet ja hyvät kokemukset käytännönläheisistä kursseista ja yhteisöllisyydestä.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelukyvyn tukeminen on tärkeää, ja että ohjauksella on suuri merkitys ensimmäisen opiskeluvuoden onnistumiseen. Ohjausta parantamalla voitaisiin helpottaa monia opiskelukykyyn liittyviä ongelmia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste