”Osaa ottaa erilaisia perspektiivejä asioihin” : vaihtoopiskelukokemuksen työelämärelevanssi luokanopettajalle
Mantovaara, Suvi (2016)
Mantovaara, Suvi
Lapin yliopisto
2016
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603141060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603141060
Tiivistelmä
Vaihto-opiskelu on opiskelijan mahdollisuus saada kansainvälistä kokemusta
korkeakouluopintojensa aikana. Vaihdosta saadut kokemukset ja kehittynyt kielitaito
voivat näyttäytyä merkittävinä vahvuuksina työelämässä valmistumisen jälkeen. Tämän
tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat hyötyneen työnsä
kannalta vaihto-opiskelussa saamastaan kansainvälisestä kokemuksesta. Tutkimukseen
osallistui neljä luokanopettajaa, jotka suorittivat vaihto-opintonsa Erasmus-ohjelman
kautta vuosina 2012 ja 2014. Tutkimuksen metodologinen lähestymistapa on
fenomenologia, joka tutkii ihmisten kokemuksia ilmiöistä. Tutkimuskysymykseni on:
Millaisena työelämärelevanssina luokanopettajat kokevat luokanopettajaopintojen
aikana suorittamansa vaihto-opiskelun?
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä
osassa tarkastellaan korkeakoulutuksen kansainvälistymistä, sen kehityskaarta ja
kansainvälistymiseen liittyviä motivaatioita. Toinen osa käsittelee opiskelijoiden
vaihtokokemuksia ja vaihto-opiskelun työelämärelevanssia sekä opiskelijan, että
työnantajan näkökulmasta. Kolmas teoriaosuus tarkentuu luokanopettajakontekstiin;
tarkastelen kansainvälistymismahdollisuuksia luokanopettajakoulutuksessa sekä
luokanopettajan työnkuvaa muuttuvassa ja kansainvälistyvässä yhteiskunnassa.
Tutkimustuloksissa esitellään teemahaastatteluissa esille tulleita vaihto-opiskelun
tuottamia hyötyjä opetus- ja kasvatustyön kannalta. Näitä ovat suvaitsevaisuuden,
avarakatseisuuden ja erilaisuuden ymmärtämisen vahvistuminen, henkilökohtainen
kehittyminen sekä kielitaidon kehittyminen. Haastattelut toivat esille myös kaksi uutta
teemaa, joissa tarkastelun kohteena ovat suomalaisen opettajankoulutuksen ja
suomalaisen koulujärjestelmän kehittämismahdollisuudet.
korkeakouluopintojensa aikana. Vaihdosta saadut kokemukset ja kehittynyt kielitaito
voivat näyttäytyä merkittävinä vahvuuksina työelämässä valmistumisen jälkeen. Tämän
tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat hyötyneen työnsä
kannalta vaihto-opiskelussa saamastaan kansainvälisestä kokemuksesta. Tutkimukseen
osallistui neljä luokanopettajaa, jotka suorittivat vaihto-opintonsa Erasmus-ohjelman
kautta vuosina 2012 ja 2014. Tutkimuksen metodologinen lähestymistapa on
fenomenologia, joka tutkii ihmisten kokemuksia ilmiöistä. Tutkimuskysymykseni on:
Millaisena työelämärelevanssina luokanopettajat kokevat luokanopettajaopintojen
aikana suorittamansa vaihto-opiskelun?
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä
osassa tarkastellaan korkeakoulutuksen kansainvälistymistä, sen kehityskaarta ja
kansainvälistymiseen liittyviä motivaatioita. Toinen osa käsittelee opiskelijoiden
vaihtokokemuksia ja vaihto-opiskelun työelämärelevanssia sekä opiskelijan, että
työnantajan näkökulmasta. Kolmas teoriaosuus tarkentuu luokanopettajakontekstiin;
tarkastelen kansainvälistymismahdollisuuksia luokanopettajakoulutuksessa sekä
luokanopettajan työnkuvaa muuttuvassa ja kansainvälistyvässä yhteiskunnassa.
Tutkimustuloksissa esitellään teemahaastatteluissa esille tulleita vaihto-opiskelun
tuottamia hyötyjä opetus- ja kasvatustyön kannalta. Näitä ovat suvaitsevaisuuden,
avarakatseisuuden ja erilaisuuden ymmärtämisen vahvistuminen, henkilökohtainen
kehittyminen sekä kielitaidon kehittyminen. Haastattelut toivat esille myös kaksi uutta
teemaa, joissa tarkastelun kohteena ovat suomalaisen opettajankoulutuksen ja
suomalaisen koulujärjestelmän kehittämismahdollisuudet.