Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Osaa ottaa erilaisia perspektiivejä asioihin” : vaihtoopiskelukokemuksen työelämärelevanssi luokanopettajalle

Mantovaara, Suvi (2016)

 
Avaa tiedosto
Mantovaara.Suvi.pdf (603.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Mantovaara, Suvi
Lapin yliopisto
2016
restrictedAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603141060
Tiivistelmä
Vaihto-opiskelu on opiskelijan mahdollisuus saada kansainvälistä kokemusta
korkeakouluopintojensa aikana. Vaihdosta saadut kokemukset ja kehittynyt kielitaito
voivat näyttäytyä merkittävinä vahvuuksina työelämässä valmistumisen jälkeen. Tämän
tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat kokevat hyötyneen työnsä
kannalta vaihto-opiskelussa saamastaan kansainvälisestä kokemuksesta. Tutkimukseen
osallistui neljä luokanopettajaa, jotka suorittivat vaihto-opintonsa Erasmus-ohjelman
kautta vuosina 2012 ja 2014. Tutkimuksen metodologinen lähestymistapa on
fenomenologia, joka tutkii ihmisten kokemuksia ilmiöistä. Tutkimuskysymykseni on:
Millaisena työelämärelevanssina luokanopettajat kokevat luokanopettajaopintojen
aikana suorittamansa vaihto-opiskelun?

Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä
osassa tarkastellaan korkeakoulutuksen kansainvälistymistä, sen kehityskaarta ja
kansainvälistymiseen liittyviä motivaatioita. Toinen osa käsittelee opiskelijoiden
vaihtokokemuksia ja vaihto-opiskelun työelämärelevanssia sekä opiskelijan, että
työnantajan näkökulmasta. Kolmas teoriaosuus tarkentuu luokanopettajakontekstiin;
tarkastelen kansainvälistymismahdollisuuksia luokanopettajakoulutuksessa sekä
luokanopettajan työnkuvaa muuttuvassa ja kansainvälistyvässä yhteiskunnassa.

Tutkimustuloksissa esitellään teemahaastatteluissa esille tulleita vaihto-opiskelun
tuottamia hyötyjä opetus- ja kasvatustyön kannalta. Näitä ovat suvaitsevaisuuden,
avarakatseisuuden ja erilaisuuden ymmärtämisen vahvistuminen, henkilökohtainen
kehittyminen sekä kielitaidon kehittyminen. Haastattelut toivat esille myös kaksi uutta
teemaa, joissa tarkastelun kohteena ovat suomalaisen opettajankoulutuksen ja
suomalaisen koulujärjestelmän kehittämismahdollisuudet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste