”SOMEGURU” : sosiaalinen media kontekstissa työskentelevien käsityksiä some asiantuntijuudesta
Uusitalo, Katriina (2016)
Uusitalo, Katriina
Lapin yliopisto
2016
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603231072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603231072
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa haluttiin löytää ja tuottaa kuvausta sosiaalisen median toimijoiden käsityksiä sisältävän aineiston pohjalta some asiantuntijuudesta (some=sosiaalinen media). Käsittäminen tässä tutkimuksessa tarkoittaa merkityksen antamista tutkimuksen kohteena olevalle ilmiölle some asiantuntijuus käsitykset.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisen lähestymistavan mukaisesti. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella verkossa Webropol ympäristössä. Kysely lähetettiin kymmenelle henkilölle, joista viisi vastasi kyselyyn. Vastaajista kolme ilmoitti työskentelevänsä kyselyyn vastaamisen hetkellä edelleen some asiantuntijatehtävissä, loput ilmoittivat työskennelleensä aiemmin some tehtävissä, mutta vastaamisen hetkellä työskentelevänsä muissa tehtävissä. Informanttien kyselylomakkeessa esittämiä käsityksiä some asiantuntijuudesta fenomenografisen lähestymistavan mukaisesti analysoimalla saatiin muodostettua neljä kuvauskategoriaa: käsityksiä some asiantuntijuudesta yleensä, millaista some asiantuntijuus parhaimmillaan, millaisena esittäytyy tämän hetken some keskustelussa ja millaista some asiantuntijuus voisi olla lähitulevaisuudessa.
Informanttien käsitysten pohjalta voidaan havaita, että some asiantuntijuus sisältää käsitysten mukaan pääpiirteittäin: viestintä-, markkinointi ja sovellusosaamista, asiantuntijaverkostoja ja pedagogista osaamista. Mikäli some asiantuntijuutta halutaan ymmärtää ja tuottaa kuvausta laajemmin sekä syvällisesti, tulisi tehdä tätä pro gradu tutkimusta erittäin paljon laajempi tutkimus isommalla tutkimusaineistolla ja -tutkijoiden joukolla. In this Master´s Thesis the objective was to find and produce a description of social media experts’ understandings of social media expertise, using collected research material as a base. Term “understanding” in this Master’s Thesis means: giving a meaning to the research subject phenomenon “social media expertise”.
Phenomenography approach was used as the research method in this Master´s Thesis. The research material was collected with open online questionnaire in Webropol environment. The questionnaires were sent in total to ten persons, from whom five responded the questionnaire. Three responders informed that they were working on social media expert assignments at the time of responding to the questionnaire. The remaining two responders informed that they have been working on social media assignments before, but were working on other assignments at the time of responding to the questionnaire. Through analyzing the informants’ understandings of social media expertise, four description categories were created: general understandings of social media expertise, optimal social media expertise, how was the social media at the time of responding to the questionnaire and how it will be in the near future.
Based on the understandings of the informants it can be observed that social media expertise principally includes: communication-, marketing- and application expertise, expert networks and pedagogic expertise. To understand social media expertise in more comprehensive and profound level, a much more wide-ranging research than this research should be conducted, including broader research material as well as larger group of researchers.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisen lähestymistavan mukaisesti. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella verkossa Webropol ympäristössä. Kysely lähetettiin kymmenelle henkilölle, joista viisi vastasi kyselyyn. Vastaajista kolme ilmoitti työskentelevänsä kyselyyn vastaamisen hetkellä edelleen some asiantuntijatehtävissä, loput ilmoittivat työskennelleensä aiemmin some tehtävissä, mutta vastaamisen hetkellä työskentelevänsä muissa tehtävissä. Informanttien kyselylomakkeessa esittämiä käsityksiä some asiantuntijuudesta fenomenografisen lähestymistavan mukaisesti analysoimalla saatiin muodostettua neljä kuvauskategoriaa: käsityksiä some asiantuntijuudesta yleensä, millaista some asiantuntijuus parhaimmillaan, millaisena esittäytyy tämän hetken some keskustelussa ja millaista some asiantuntijuus voisi olla lähitulevaisuudessa.
Informanttien käsitysten pohjalta voidaan havaita, että some asiantuntijuus sisältää käsitysten mukaan pääpiirteittäin: viestintä-, markkinointi ja sovellusosaamista, asiantuntijaverkostoja ja pedagogista osaamista. Mikäli some asiantuntijuutta halutaan ymmärtää ja tuottaa kuvausta laajemmin sekä syvällisesti, tulisi tehdä tätä pro gradu tutkimusta erittäin paljon laajempi tutkimus isommalla tutkimusaineistolla ja -tutkijoiden joukolla.
Phenomenography approach was used as the research method in this Master´s Thesis. The research material was collected with open online questionnaire in Webropol environment. The questionnaires were sent in total to ten persons, from whom five responded the questionnaire. Three responders informed that they were working on social media expert assignments at the time of responding to the questionnaire. The remaining two responders informed that they have been working on social media assignments before, but were working on other assignments at the time of responding to the questionnaire. Through analyzing the informants’ understandings of social media expertise, four description categories were created: general understandings of social media expertise, optimal social media expertise, how was the social media at the time of responding to the questionnaire and how it will be in the near future.
Based on the understandings of the informants it can be observed that social media expertise principally includes: communication-, marketing- and application expertise, expert networks and pedagogic expertise. To understand social media expertise in more comprehensive and profound level, a much more wide-ranging research than this research should be conducted, including broader research material as well as larger group of researchers.