Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia vertaisoppimisesta
Eteläaho, Jari-Pekka (2016)
Eteläaho, Jari-Pekka
Lapin yliopisto
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaistakäyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016062922163
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016062922163
Tiivistelmä
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia vertaisoppimisen ilmiötä Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemana. Tutkin miten opiskelijoiden yhteistyö opinnoissa voi vaikuttaa positiivisesti tai negatiivisesti oppimiseen. Tutkimusaineistoni koostui 38:sta opettaja-opiskelijoiden laatimasta kirjoitelmasta, joissa he kuvasivat opiskelijoiden välistä yhteistyötä, vaikutuksia heidän oppimiseensa ja myös yhteistyön tuomia haasteita vertaisoppimiselle. Analysoin aineistoni laadullisen sisällönanalyysin teemoittelua hyväksi käyttäen.
Opiskelijoiden mukaan luokanopettajankoulutusohjelman opetuksessa käytetään paljon opiskelijoiden välistä pari- ja ryhmätyöskentelyä ja siten mahdollisuus vertaisoppimiseen on yleensä hyvä. Opiskelijoiden mukaan kanssaopiskelijoiden yhteistyö parhaimmillaan edesauttoi oppimista ja opiskelua tehden siitä nopeampaa ja helpompaa. Oppimisen nähtiin olevan syvempää sosiaalisen vuorovaikutuksen tuloksena. Opiskelijoiden mielestä yhteistyö ei aina edesauta vertaisoppimista. Muun muassa aikataululliset ongelmat ja ryhmän jäsenten erilaiset tavoitteet nähtiin vaikeuttavan yhteistyötä ja siten vertaisoppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää miten yhteistyön ja vertaisoppimisen mahdollisuutta voitaisiin lisätä luokanopettajaopinnoissa. Opiskelijat toivat esiin muun muassa kuinka yli-opiston henkilökunnan ja opiskelijoiden koulutukseen ja ohjaamiseen pitäisi kiinnittää huomiota.
Tutkimuksessani pyrin tuomaan esiin mahdollisimman monipuolisesti opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä vertaisoppimisesta opinnoissaan Lapin yliopistossa.
Opiskelijoiden mukaan luokanopettajankoulutusohjelman opetuksessa käytetään paljon opiskelijoiden välistä pari- ja ryhmätyöskentelyä ja siten mahdollisuus vertaisoppimiseen on yleensä hyvä. Opiskelijoiden mukaan kanssaopiskelijoiden yhteistyö parhaimmillaan edesauttoi oppimista ja opiskelua tehden siitä nopeampaa ja helpompaa. Oppimisen nähtiin olevan syvempää sosiaalisen vuorovaikutuksen tuloksena. Opiskelijoiden mielestä yhteistyö ei aina edesauta vertaisoppimista. Muun muassa aikataululliset ongelmat ja ryhmän jäsenten erilaiset tavoitteet nähtiin vaikeuttavan yhteistyötä ja siten vertaisoppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää miten yhteistyön ja vertaisoppimisen mahdollisuutta voitaisiin lisätä luokanopettajaopinnoissa. Opiskelijat toivat esiin muun muassa kuinka yli-opiston henkilökunnan ja opiskelijoiden koulutukseen ja ohjaamiseen pitäisi kiinnittää huomiota.
Tutkimuksessani pyrin tuomaan esiin mahdollisimman monipuolisesti opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä vertaisoppimisesta opinnoissaan Lapin yliopistossa.