Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia vertaisoppimisesta

Eteläaho, Jari-Pekka (2016)

 
Avaa tiedosto
Etelaaho.Pekka.pdf (871.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston tiloissa.
Eteläaho, Jari-Pekka
Lapin yliopisto
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaistakäyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016062922163
Tiivistelmä
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia vertaisoppimisen ilmiötä Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemana. Tutkin miten opiskelijoiden yhteistyö opinnoissa voi vaikuttaa positiivisesti tai negatiivisesti oppimiseen. Tutkimusaineistoni koostui 38:sta opettaja-opiskelijoiden laatimasta kirjoitelmasta, joissa he kuvasivat opiskelijoiden välistä yhteistyötä, vaikutuksia heidän oppimiseensa ja myös yhteistyön tuomia haasteita vertaisoppimiselle. Analysoin aineistoni laadullisen sisällönanalyysin teemoittelua hyväksi käyttäen.
Opiskelijoiden mukaan luokanopettajankoulutusohjelman opetuksessa käytetään paljon opiskelijoiden välistä pari- ja ryhmätyöskentelyä ja siten mahdollisuus vertaisoppimiseen on yleensä hyvä. Opiskelijoiden mukaan kanssaopiskelijoiden yhteistyö parhaimmillaan edesauttoi oppimista ja opiskelua tehden siitä nopeampaa ja helpompaa. Oppimisen nähtiin olevan syvempää sosiaalisen vuorovaikutuksen tuloksena. Opiskelijoiden mielestä yhteistyö ei aina edesauta vertaisoppimista. Muun muassa aikataululliset ongelmat ja ryhmän jäsenten erilaiset tavoitteet nähtiin vaikeuttavan yhteistyötä ja siten vertaisoppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää miten yhteistyön ja vertaisoppimisen mahdollisuutta voitaisiin lisätä luokanopettajaopinnoissa. Opiskelijat toivat esiin muun muassa kuinka yli-opiston henkilökunnan ja opiskelijoiden koulutukseen ja ohjaamiseen pitäisi kiinnittää huomiota.
Tutkimuksessani pyrin tuomaan esiin mahdollisimman monipuolisesti opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä vertaisoppimisesta opinnoissaan Lapin yliopistossa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste