Asiakaslähtöinen johtaminen julkisia palveluja tuottavassa säätiössä : “Meiän palvelut lähtee asiakkaasta”
Helín, Liisa (2016)
Helín, Liisa
Lapin yliopisto
2016
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201608111282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201608111282
Tiivistelmä
Tutkimukseni keskittyy asiakaslähtöisyyteen ja sen johtamiseen sekä lainsäädännön merkitykseen Edurosäätiössä. Edurosäätiö on Rovaniemen kaupungin omistama säätiö, jonka tarkoituksena on edistää heikossa työmarkkinaasemassa olevien henkilöiden työllistymistä, kuntoutumista tai koulutukseen pääsyä.Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka asiakaslähtöistä toiminta ja johtaminen voi olla, kun lainsäädäntö vaikuttaa asiakasähtöisten palvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Tutkimus onlaadullinen ja se on tehty haastattelemalla kymmentä (n=10) työntekijää Eduro-säätiöstä vuoden 2014 lopulla. Heistä useimmat olivat työssä Monet kuntakokeiluhankkeessa, joka on valitettavasti loppunut vuoden 2015 lopussa. Tutkimusstrategia on saanut vaikutteita fenomenologiasta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi Edurosäätiönprosessien olevan suhteellisen asiakaslähtöisiä ja toimintaa pyritään johtamaan asiakaslähtöisesti. Työntekijät kokevat olevansa asiakaslähtöisten prosessien johtajia. Lainsäädäntö kuitenkin vaikuttaa merkittävästi niihin mahdollisuuksiin, joita asiakkaille voidaan tarjota. Lainsäädännön kuitenkin koetaan tuovan yhdenvertaisuutta asiakkaan kohteluun.
Yhteenvetona voitodeta, että Edurosäätiön toiminnalle ontarvettatulevaisuudessa. Maakuntauudistus todennäköisesti muuttaa työllistämisen palveluita, mutta ei se lopeta kuntien vastuuta heikossa työmarkkina-asemassa olevista työttömistä.
Tutkimus onlaadullinen ja se on tehty haastattelemalla kymmentä (n=10) työntekijää Eduro-säätiöstä vuoden 2014 lopulla. Heistä useimmat olivat työssä Monet kuntakokeiluhankkeessa, joka on valitettavasti loppunut vuoden 2015 lopussa. Tutkimusstrategia on saanut vaikutteita fenomenologiasta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi Edurosäätiönprosessien olevan suhteellisen asiakaslähtöisiä ja toimintaa pyritään johtamaan asiakaslähtöisesti. Työntekijät kokevat olevansa asiakaslähtöisten prosessien johtajia. Lainsäädäntö kuitenkin vaikuttaa merkittävästi niihin mahdollisuuksiin, joita asiakkaille voidaan tarjota. Lainsäädännön kuitenkin koetaan tuovan yhdenvertaisuutta asiakkaan kohteluun.
Yhteenvetona voitodeta, että Edurosäätiön toiminnalle ontarvettatulevaisuudessa. Maakuntauudistus todennäköisesti muuttaa työllistämisen palveluita, mutta ei se lopeta kuntien vastuuta heikossa työmarkkina-asemassa olevista työttömistä.