Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia vertaisoppimisesta

Eteläaho, Jari-Pekka (2016)

 
Avaa tiedosto
Etelaaho.Pekka.pdf (871.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston tiloissa.
Eteläaho, Jari-Pekka
Lapin yliopisto
2016
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaistakäyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016062822160
Tiivistelmä
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena
oli tutkia vertaisoppimisen ilmiötä Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden
kokemana. Tutkin miten opiskelijoiden yhteistyö opinnoissa voi vaikuttaa positiivisesti
tai negatiivisesti oppimiseen. Tutkimusaineistoni koostui 38:sta opettajaopiskelijoiden
laatimasta kirjoitelmasta, joissa he kuvasivat opiskelijoiden välistä
yhteistyötä, vaikutuksia heidän oppimiseensa ja myös yhteistyön tuomia haasteita
vertaisoppimiselle. Analysoin aineistoni laadullisen sisällönanalyysin teemoittelua
hyväksi käyttäen.
Opiskelijoiden mukaan luokanopettajankoulutusohjelman opetuksessa käytetään
paljon opiskelijoiden välistä pari- ja ryhmätyöskentelyä ja siten mahdollisuus vertaisoppimiseen
on yleensä hyvä. Opiskelijoiden mukaan kanssaopiskelijoiden yhteistyö
parhaimmillaan edesauttoi oppimista ja opiskelua tehden siitä nopeampaa
ja helpompaa. Oppimisen nähtiin olevan syvempää sosiaalisen vuorovaikutuksen
tuloksena. Opiskelijoiden mielestä yhteistyö ei aina edesauta vertaisoppimista.
Muun muassa aikataululliset ongelmat ja ryhmän jäsenten erilaiset tavoitteet nähtiin
vaikeuttavan yhteistyötä ja siten vertaisoppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli
myös selvittää miten yhteistyön ja vertaisoppimisen mahdollisuutta voitaisiin lisätä
luokanopettajaopinnoissa. Opiskelijat toivat esiin muun muassa kuinka yliopiston
henkilökunnan ja opiskelijoiden koulutukseen ja ohjaamiseen pitäisi kiinnittää
huomiota.
Tutkimuksessani pyrin tuomaan esiin mahdollisimman monipuolisesti opiskelijoiden
kokemuksia ja näkemyksiä vertaisoppimisesta opinnoissaan Lapin yliopistossa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste