Tapaustutkimus tabletin avulla toteutettavasta toiminnasta esiopetusryhmässä
Laukkonen, Vladislava (2016)
Laukkonen, Vladislava
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201609211313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201609211313
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen tabletin avulla toteutettavaa toimintaa esiopetusryhmässä. Tutkimuksen aikana toimin sekä suunnittelijana että tutkijana. Tavoitteena on kuvata toiminnan suunnittelua ja kehittämistä sekä tutkia esille nousseita mediakasvatuksellisia piirteitä. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksellisia piirteitä.
Aineistoni koostuu kevään työharjoitteluraportista, esiopetusryhmän vanhemmille suunnatusta kyselystä ja kahdesta toteutetusta toimintaprosessista tabletin avulla. Aineiston keruun aikana olen toiminut tutkijana, suunnittelijana ja ohjaajana. Analyysini on aineisto-ohjaava ja perustuu teemoitteluun.
Vuonna 2014 Vantaan kaupunki päätti hankkia yli 16 000 tablettia perusopetuksen, lukioiden ja esiopetuksen käyttöön. Pääsin työharjoitteluun esiopetusryhmään samaan aikaan, kun tabletit tulivat esiopetusryhmään. Pääsin suunnittelemaan ja toteuttamaan monipuolista toimintaa tabletin avulla. Toiminnan suunnittelua ohjasivat esiopetukselle asettamat pedagogiset tavoitteet sekä suunnittelulle asettamat tavoitteet. Toiminnan suunnittelussa piti ottaa huomioon tabletin käytettävyys, sisällön soveltuvuus, käyttäjien kehitystasot sekä ergonomiset tekijät.
Aluksi tabletti oli täysin uusi ilmiö esiopetuksessa. Lapset näkivät tabletin pelilaitteena, eikä osa ryhmän aikuisista ole koskaan käyttänyt tablettia. Pääsin seuraamaan tablettien vaikutusta esiopetuksen toimintaan sekä lasten ja aikuisten väliseen vuorovaikutukseen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että tabletin avulla toteutettava toiminta vaatii suunnittelua, taitoja, aikaa sekä improvisointia ongelmatilanteissa. Toiminnassa ilmeni joitakin mediakasvatuksellisia piirteitä kuten osallisuus, vuorovaikutus ja mediasäätely. Kaikki nämä piirteet tulivat esille mediatuottamisen kautta. Tutkimus paljasti, että mikäli mediakasvatukselliselle toiminnalle ei aseteta tavoitteita, niin se voi jäädä vain pintapuoliseksi raapaisuksi.
Aineistoni koostuu kevään työharjoitteluraportista, esiopetusryhmän vanhemmille suunnatusta kyselystä ja kahdesta toteutetusta toimintaprosessista tabletin avulla. Aineiston keruun aikana olen toiminut tutkijana, suunnittelijana ja ohjaajana. Analyysini on aineisto-ohjaava ja perustuu teemoitteluun.
Vuonna 2014 Vantaan kaupunki päätti hankkia yli 16 000 tablettia perusopetuksen, lukioiden ja esiopetuksen käyttöön. Pääsin työharjoitteluun esiopetusryhmään samaan aikaan, kun tabletit tulivat esiopetusryhmään. Pääsin suunnittelemaan ja toteuttamaan monipuolista toimintaa tabletin avulla. Toiminnan suunnittelua ohjasivat esiopetukselle asettamat pedagogiset tavoitteet sekä suunnittelulle asettamat tavoitteet. Toiminnan suunnittelussa piti ottaa huomioon tabletin käytettävyys, sisällön soveltuvuus, käyttäjien kehitystasot sekä ergonomiset tekijät.
Aluksi tabletti oli täysin uusi ilmiö esiopetuksessa. Lapset näkivät tabletin pelilaitteena, eikä osa ryhmän aikuisista ole koskaan käyttänyt tablettia. Pääsin seuraamaan tablettien vaikutusta esiopetuksen toimintaan sekä lasten ja aikuisten väliseen vuorovaikutukseen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että tabletin avulla toteutettava toiminta vaatii suunnittelua, taitoja, aikaa sekä improvisointia ongelmatilanteissa. Toiminnassa ilmeni joitakin mediakasvatuksellisia piirteitä kuten osallisuus, vuorovaikutus ja mediasäätely. Kaikki nämä piirteet tulivat esille mediatuottamisen kautta. Tutkimus paljasti, että mikäli mediakasvatukselliselle toiminnalle ei aseteta tavoitteita, niin se voi jäädä vain pintapuoliseksi raapaisuksi.