”Koira tekee oppitunnista rennomman” : kokemuksia koiraavusteisesta pedagogiikasta koulussa
Posio, Niina (2016)
Posio, Niina
Lapin yliopisto
2016
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610181340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610181340
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista on koira-avusteinen
pedagogiikka. Pääaiheena tutkielmassa painottuvat koira-avusteisen pedagogiikan
piirteet sekä oppimiseen ja opetukseen liittyvät tekijät. Teoriassa keskitytään
pedagogiikkaan, koira-avusteiseen pedagogiikkaan, eläinavusteiseen terapiaan,
opettajan sekä oppilaan rooleihin oppimisprosessissa. Aihetta lähestyn
opettajien kuvailemien kokemusten näkökulmasta. Tutkimukseni on laadullinen
tutkimus, jossa on määrällisen tutkimuksen piirteitä. Aineistoni keräsin sähköisen
kyselyn avulla, johon sain vastauksia yhteensä 29 kappaletta. Saamani aineiston
analysoin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen perusteella koira-avusteiseen pedagogiikkaan kuuluu vahvasti
koiran aktiivinen ja passiivinen osallistuminen oppimiseen ja opetukseen. Sekä
oppilas että opettaja ovat välillä koiran kanssa suoranaisessa yhteistyössä ja
osan aikaa koira on luokassa vain mukana. Kasvatuskoiran käyttö edisti muun
muassa vuorovaikutus- ja tunnetaitojen oppimista. Samalla se vaikutti luokan
oppimismotivaatioon innostavasti. Tuloksista muodostuu käsitys koiraavusteisesta
pedagogiikasta ja siihen liittyvistä pedagogisista ratkaisuista. Tekemäni
tutkimus antaa kuvauksen koira-avusteisen pedagogiikan perusteista,
ilmentymisestä sekä toteutumisesta koulussa.
pedagogiikka. Pääaiheena tutkielmassa painottuvat koira-avusteisen pedagogiikan
piirteet sekä oppimiseen ja opetukseen liittyvät tekijät. Teoriassa keskitytään
pedagogiikkaan, koira-avusteiseen pedagogiikkaan, eläinavusteiseen terapiaan,
opettajan sekä oppilaan rooleihin oppimisprosessissa. Aihetta lähestyn
opettajien kuvailemien kokemusten näkökulmasta. Tutkimukseni on laadullinen
tutkimus, jossa on määrällisen tutkimuksen piirteitä. Aineistoni keräsin sähköisen
kyselyn avulla, johon sain vastauksia yhteensä 29 kappaletta. Saamani aineiston
analysoin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen perusteella koira-avusteiseen pedagogiikkaan kuuluu vahvasti
koiran aktiivinen ja passiivinen osallistuminen oppimiseen ja opetukseen. Sekä
oppilas että opettaja ovat välillä koiran kanssa suoranaisessa yhteistyössä ja
osan aikaa koira on luokassa vain mukana. Kasvatuskoiran käyttö edisti muun
muassa vuorovaikutus- ja tunnetaitojen oppimista. Samalla se vaikutti luokan
oppimismotivaatioon innostavasti. Tuloksista muodostuu käsitys koiraavusteisesta
pedagogiikasta ja siihen liittyvistä pedagogisista ratkaisuista. Tekemäni
tutkimus antaa kuvauksen koira-avusteisen pedagogiikan perusteista,
ilmentymisestä sekä toteutumisesta koulussa.