...toivon opintojen myötä löytäväni kokonaan uuden uran loppuajaksi… AIKUISOPISKELIJAT KERTOVAT MITÄ UUDEN OPPIMINEN MERKITSEE
Tuovinen, Satu (2016)
Tuovinen, Satu
Lapin yliopisto
2016
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610201342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610201342
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan keski-ikäisten aikuisopiskelijoiden uuden oppimiselle antamia merkityksiä tutkintokoulutuksen aikana. Lisäksi kysytään miten uuden oppiminen voimaannuttaa aikuisopiskelijaa sekä miten voimaantuminen rakentaa työidentiteettiä. Aihetta tarkasteltiin opiskelijan näkökulmasta. Tutkimuksen taustateoriana on positiivinen psykologia, voimaantuminen ja identiteetti. Tutkimuksen aineisto koostuu Rovaniemen alueen perustutkintokoulutuksessa keväällä 2016 läsnäolleiden keski-ikäisisten aikuisopiskelijoiden vapaamuotoisista kertomuksista, N=123, kysely toteutettiin Webrobol –kyselynä.
Laadullisen tutkimuksen kertomukset analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, analyysikehikon hyveet ja vahvuudet avulla luotiin kuusi tyyppikertomusta, yksi kertomus voimaantumisesta sekä työidentiteetistä. Oletuksena oli, että muuttuva työelämä luo ammatinvaihtamispaineita työllisyyden varmistamiseksi. Tutkimuksen tuloksen perusteella tärkein merkitys uuden oppimiselle on ammatinvaihtaminen N=86. Hyveiden perusteella tärkein on viisauden ja tiedon hyveen vahvuudet oppimishalu ja uteliaisuus, rohkeuden sinnikkyys ja innostuneisuus, henkisyyden erinomaisuuden arvostaminen, kiitollisuus ja toiveikkuus, humaanisuuden sosiaalinen älykkyys, kohtuullisuuden anteeksi antaminen ja itsesäätely sekä vähiten tärkein hyveen ryhmän oikeudenmukaisuuden ryhmätyötaidot ja johtajuus sekä reiluus.
Uuden oppiminen ja opiskeleminen nähdään voimaannuttavana subjektiivisena kokemuksena vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Tutkimuksen tuloksen mukaan voimaantumista ohjaa
vahva motivoitunut oppimishalu, mikä vie uusien tietojen ja taitojen luo oppimaan uutta ammattia. Oppimiskokemukset ovat myönteisen voimakaita ja menestyminen kohottaa itsetuntoa ja voimaantumisprosessi käynnistyy. Voimaantumisprosessi on voimakas tunnekokemus ja se rakentaa uutta työidentiteettiä helpommin, jos opiskeltava ammatti on käytännönläheinen tai entuudestaan tuttu. Työidentiteetti rakentuu aiempien kokemusten ja opittujen tietojen onnistuneesta kohtaamisesta ja vahvistaa uuden työidentiteetin muotoutumista. Opiskeluaikana koettu kielteinen kokemus saa hylkäämään kyseiseen työhön suuntaushalukkuutta.
Laadullisen tutkimuksen kertomukset analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, analyysikehikon hyveet ja vahvuudet avulla luotiin kuusi tyyppikertomusta, yksi kertomus voimaantumisesta sekä työidentiteetistä. Oletuksena oli, että muuttuva työelämä luo ammatinvaihtamispaineita työllisyyden varmistamiseksi. Tutkimuksen tuloksen perusteella tärkein merkitys uuden oppimiselle on ammatinvaihtaminen N=86. Hyveiden perusteella tärkein on viisauden ja tiedon hyveen vahvuudet oppimishalu ja uteliaisuus, rohkeuden sinnikkyys ja innostuneisuus, henkisyyden erinomaisuuden arvostaminen, kiitollisuus ja toiveikkuus, humaanisuuden sosiaalinen älykkyys, kohtuullisuuden anteeksi antaminen ja itsesäätely sekä vähiten tärkein hyveen ryhmän oikeudenmukaisuuden ryhmätyötaidot ja johtajuus sekä reiluus.
Uuden oppiminen ja opiskeleminen nähdään voimaannuttavana subjektiivisena kokemuksena vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Tutkimuksen tuloksen mukaan voimaantumista ohjaa
vahva motivoitunut oppimishalu, mikä vie uusien tietojen ja taitojen luo oppimaan uutta ammattia. Oppimiskokemukset ovat myönteisen voimakaita ja menestyminen kohottaa itsetuntoa ja voimaantumisprosessi käynnistyy. Voimaantumisprosessi on voimakas tunnekokemus ja se rakentaa uutta työidentiteettiä helpommin, jos opiskeltava ammatti on käytännönläheinen tai entuudestaan tuttu. Työidentiteetti rakentuu aiempien kokemusten ja opittujen tietojen onnistuneesta kohtaamisesta ja vahvistaa uuden työidentiteetin muotoutumista. Opiskeluaikana koettu kielteinen kokemus saa hylkäämään kyseiseen työhön suuntaushalukkuutta.