”Kyllä mää sen arvon nään, mutta kyllä mää sen rajatki olen nähny” – Luokanopettajien käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä
Oikarinen, Kati (2016)
Oikarinen, Kati
Lapin yliopisto
2016
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201701031005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201701031005
Tiivistelmä
Työelämässä ja koulumaailmassa on alkanut näkyä moniammatillisen yhteistyön suuntaus tavoitteenaan vastata monitasoisiin ilmiöihin ja haasteisiin. Perusopetuslaki 628/1998, Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 velvoittavat myös opettajaa moniammatilliseen yhteistyöhön lapsen oppimisen ja kehityksen kokonaisvaltaiseksi tukemiseksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on moniammatillisesta yhteistyöstä. Tutkimus on laadullinen ja siinä käytettiin fenomenografista tutkimusotetta, jossa tutkimuskohteena olivat luokanopettajien käsitykset. Tutkimusaineisto kerättiin neljän luokanopettajan puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja sitä analysoitiin fenomenografista analyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset kuvaavat luokanopettajien käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä ilmiönä. Tuloksia käsitellään teoriassa esitellyn moniammatillisen yhteistyön käsitteistön, yhteistyöhön velvoittavien lakien ja aiemman tutkimuksen valossa. Tutkimustulosten mukaan moniammatilliseen yhteistyöhön suhtaudutaan positiivisesti ja se tukee opettajan jaksamista jakamalla taakkaa ja huolta lapsesta. Tulosten mukaan opettajat ovat parhaimmillaan saaneet tukea ja he ovat voineet kehittää omaa opettajuuttaan yhteistyön tuloksena, mikä puolestaan on mahdollistanut oppilaan tehokkaamman tuen jo oman opettajan taholta. Yhteistyön toteuttamisessa haasteina näyttäytyvät tarpeeseen nähden liian vähäiset resurssit, tiukentunut tietosuoja sekä tehoton yhteistyö, joihin lakimuutoksilla on viime vuosina pyritty vaikuttamaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on moniammatillisesta yhteistyöstä. Tutkimus on laadullinen ja siinä käytettiin fenomenografista tutkimusotetta, jossa tutkimuskohteena olivat luokanopettajien käsitykset. Tutkimusaineisto kerättiin neljän luokanopettajan puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja sitä analysoitiin fenomenografista analyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset kuvaavat luokanopettajien käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä ilmiönä. Tuloksia käsitellään teoriassa esitellyn moniammatillisen yhteistyön käsitteistön, yhteistyöhön velvoittavien lakien ja aiemman tutkimuksen valossa. Tutkimustulosten mukaan moniammatilliseen yhteistyöhön suhtaudutaan positiivisesti ja se tukee opettajan jaksamista jakamalla taakkaa ja huolta lapsesta. Tulosten mukaan opettajat ovat parhaimmillaan saaneet tukea ja he ovat voineet kehittää omaa opettajuuttaan yhteistyön tuloksena, mikä puolestaan on mahdollistanut oppilaan tehokkaamman tuen jo oman opettajan taholta. Yhteistyön toteuttamisessa haasteina näyttäytyvät tarpeeseen nähden liian vähäiset resurssit, tiukentunut tietosuoja sekä tehoton yhteistyö, joihin lakimuutoksilla on viime vuosina pyritty vaikuttamaan.