Etnografinen tutkimus perusopetuksen 1. luokan oppilaiden vertaisoppimisesta tablettietokoneita käytettäessä
Konttila, Mari (2016)
Konttila, Mari
Lapin yliopisto
2016
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201701261046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201701261046
Tiivistelmä
Tutkielmani on laadullinen kouluetnografinen tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää, millä tavalla vertaisoppiminen näyttäytyy ensimmäisen luokan oppilaiden kokemuksissa ja luokan toiminnassa silloin, kun työskennellään tablettietokoneilla. Tutkielmani aluksi esittelen sosiokulttuurista oppimiskäsitystä, joka toimii teoreettisena taustana tutkimukselleni. Tämän jälkeen pureudun vertaisoppimiseen, jolla tässä tutkimuksessa tarkoitan parin tai ryhmän kanssa tapahtuvaa vertaisten välistä oppimiseen liittyvää vuorovaikutusta. Lopuksi luon katsauksen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön, joka tutkimuksessani luo kehykset ja tapahtumapaikan sosiaaliselle oppimistoiminnalle.
Keräsin tutkimukseeni monipuolisen aineiston, joka koostuu kenttämuistiinpanoista, videoiduista oppitunneista sekä oppilaiden haastatteluista. Tutkimukseni mukaan vertaisoppiminen koettiin positiivisia kokemuksia tuottavana ilmiönä. Vertaisoppiminen näyttäytyi helppona ja nopeana tapana hankkia pikaisesti apua etenkin eri ohjelmien toimintojen käyttämiseen. Tästä huolimatta lasten haastatteluissa ja toiminnassa näkyi vertaiselta oppimisen toissijainen rooli. Tutkimukseni tulosten mukaan vertaisoppiminen voi toimia luokassa myös oppimisen lisäresurssina. Tutkimukseni mukaan vertaisoppimisen käyttämisestä voi olla positiivista hyötyä sekä oppilaille itselleen, että koko luokalle.
Keräsin tutkimukseeni monipuolisen aineiston, joka koostuu kenttämuistiinpanoista, videoiduista oppitunneista sekä oppilaiden haastatteluista. Tutkimukseni mukaan vertaisoppiminen koettiin positiivisia kokemuksia tuottavana ilmiönä. Vertaisoppiminen näyttäytyi helppona ja nopeana tapana hankkia pikaisesti apua etenkin eri ohjelmien toimintojen käyttämiseen. Tästä huolimatta lasten haastatteluissa ja toiminnassa näkyi vertaiselta oppimisen toissijainen rooli. Tutkimukseni tulosten mukaan vertaisoppiminen voi toimia luokassa myös oppimisen lisäresurssina. Tutkimukseni mukaan vertaisoppimisen käyttämisestä voi olla positiivista hyötyä sekä oppilaille itselleen, että koko luokalle.