Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Käsityksiä kuvataiteen integroinnista Iin Innoste -hankkeen puitteissa

Hokkanen, Heini (2017)

 
Avaa tiedosto
Pro gradu -tutkielma_Heini Hokkanen.pdf (1.662Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Hokkanen, Heini
Lapin yliopisto
2017
restrictedAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706151214
Tiivistelmä
Tutkielma selvittää opettajien opetuskäytäntöjä ja käsityksiä siitä, kuinka kuvataiteen integraatiota toteutetaan. Kuvataidemaailman näkökulma tuo oppimiseen yhden tarkastelun tason lisää yhteiskunnallisen, tietoteoreettisen ja kehityspsykologisen näkökulman lisäksi. Syvälliseen oppiaineiden integraatioon kuvataidekasvattaja ja opettaja tarvitsevat näkökulmia kuvataiteen integraation lähtökohdista, oppiaineiden tiedon luonteesta, kuvataiteen menetelmistä, integraation tasoista ja menetelmistä, kuvataiteen integraation hyödyistä ja merkityksestä sekä haasteista koulun käytännöissä. Tutkielman tarkoitus on syventää näkemyksiä kuvataiteen integraatiosta.
Kuvataiteen integraatiota tarkastellaan tapaustutkimuksen valossa opettajien näkemysten, kuvataidekasvatushankkeen ja teorian kautta. Aineisto on kerätty osallistuvan havainnoinnin ja sähköisen puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Osallistuva havainnointi toteutui kuvataidekasvatuksen hankkeen puitteissa Iin kunnassa. Tutkielmassa selvitetään, miten opettajat määrittävät kuvataiteen integraatiota, kuinka opettajat toteuttavat kuvataiteen integraatiota, millaista hyötyä kuvataiteen integraatio tuo opetukseen ja mitä haasteita sen toteutuksessa on.
Tutkimuksen perusteella opettajat määrittelivät kuvataiteen integraation tietoteoreettisen, kehityspsykologisen ja taidemaailman lähtökohtien mukaan. Opetuksessa käytettiin perinteisiä kuvataiteen tuottamisen keinoja, kuvan tulkinnan menetelmiä, digitaalisia työskentelymenetelmiä, mediakasvatuksen keinoja, ammattitaiteilijayhteistyötä sekä työpajamuotoista työskentelyä. Kuvataiteen integraation hyödyt ja merkityksellisyys olivat moninaisia. Opetuksen kannalta kuvataiteen integraatiossa merkityksellisinä sisältöinä pidettiin mm. visuaalisuutta, kokemuksellisuutta ja kokonaisvaltaisuutta. Kuvataiteen keinojen käytön toteutumisen haasteiksi opetuksessa koettiin mm. ajankäytölliset seikat, tarvittavien taitojen ja tietojen puute, resurssit, isot ryhmäkoot, aiheiden pinnallinen sivuaminen ja opetuksen pirstaleinen rakentuminen.
 
This research investigates ways how art integration is carried out. Besides social,
knowledge theoretical and development psychological views The Artworld brings one
more perspective to education. For a deep subject integration art educator and teacher
need perspectives of art integration baselines, characters of subjects, art methods, levels
of integration and benefits and meaning of art integration. Also, the challenges which may
be encountered at school must be considered. The purpose is to deepen the perspectives
of art integration.
Art integration is studied through a case study of teachers’ perspectives, art education
project and theory. Material is collected through participating observation and using
electronic questionnaire. Participating observation actualized in art education project in
Ii municipality. This research clarifies how teachers define art integration and how they
implement it. Additionally, benefits of art integration and challenges of art integration
execution is researched.
Teachers defined art integration through knowledge theoretical, development
psychological and The Artworld basis. Traditional visual art techniques, digital tools,
media education methods, artist co-operation and workshops were used in education. The
benefits and significance of art integration were diverse. Visualization and pupils’
experiences were considered as benefits of art integration. Limited time, lack of skills and
knowledge, resources, big groups and shattered lessons were considered as challenges of
using art integration.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste