Lasten toimijuuden representaatiot uusimpien aapisten kuvituksissa
Sula, Maria (2017)
Sula, Maria
Lapin yliopisto
2017
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706151215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706151215
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tehtävänä on saada tietoa siitä, miten aapiskuvitukset esittävät eli
representoivat lasten toimijuutta. Tutkielman kuvallinen aineisto koostuu kolmesta uusimmasta
käytössä olevasta suomalaisesta aapisesta, jotka noudattavat vuoden 2014 perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteita. Tutkielman taustalla vaikuttaa ajatus siitä,
että aapisten kuvituksilla on esteettisten tehtävien lisäksi yhteiskunnallisia vaikutuksia ja
tarkoituksia. Aapisten kuvat ovat siis omanlaisiaan representaatioita, jotka kuvaavat lapsille
tiettyjä yhteiskunnassa toimimisen malleja; esityksiä oman toiminnan rajoista ja
reunaehdoista. Tutkielmassa etsitään vastauksia siihen, millaisia toimijan malleja kuvitukset
tarjoavat lapsille. Kiinnostuneita ollaan myös siitä, mitkä tekijät vaikuttavat vahvimmin
lasten toimijuuden muodostumiseen aapisten kuvituksissa.
Tutkielma on konstruktionistis-semioottisesti suuntautunut laadullinen kuvantutkimus,
jonka tutkimusote on lähtökohdiltaan tulkitseva. Aineiston aapiskuvien analysoinnissa
hyödynnetään semioottisen analyysin lisäksi sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin avulla
otetaan haltuun laaja kuva-aineisto ja semioottisen analyysin avulla tarkastellaan kahdeksaa
aineistolle tyypillistä kuvausta lasten toimijuudesta.
Kuvituksissa lasten toimijuuden muodostumiseen vaikuttivat vahvimmin lapsen sukupuoli
sekä ympäristö, jossa hän toimii. Lasten toimijuuden mahdollisuudet muuttuivat
sen mukaan, missä ympäristössä toimittiin. Kouluympäristössä lasten toimijuus ei suuntautunut
kohti koulua, eivätkä he olleet aktiivisia toimijoita, jotka opetussuunnitelman
ideaalin mukaisesti vaikuttaisivat yhteisiin tavoitteisiin tai oppimistapahtumaan. Sen sijaan
erilaisissa ulkotiloissa lapsilla oli resursseja toteuttaa vapaasti toimijuuttaan. Aapisten
kodin piiriä kuvaavissa kuvissa näkyi vahvimmin sukupuolen vaikutus lasten toimijuuden
toteutumiseen ja sen tapoihin. Julkisia tiloja kuvaavissa kuvissa nähtiin vaatimuksia
siitä, että lasten tulee oppia käyttämään erilaisten julkisten tilojen ja instituutioiden
palveluita tullakseen täysipainoisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Tätä opetellessaan heidän
täytyy myös käyttäytyä yleisesti hyväksyttävällä tavalla, piilo-opetussuunnitelman
mukaisesti. This Pro gradu thesis studies the representations of children’s agency in latest ABC-book
illustrations. The primary research material consists of illustrations from three Finnish
ABC-books that follow the remodeled 2014 core curriculum for basic education. In this
thesis I believe that illustrations in these books do not only serve aesthetic purposes –
they also have societal functions and effects. Therefore, illustrations are representations
that show children certain models on how to act in society; what are the boundaries and
limits of their actions. The aim of this thesis is to illuminate what kind of models of
children’s agency are represented through ABC-book illustrations. Additionally, factors
that have the greatest effect on forming children’s agency in illustrations are a central
interest.
The base of this qualitative research is in social constructionism and theory of semiotics.
Research material is analysed with content analysis and semiotic analysis. Large illustrational
material is first handled with content analysis and then selected eight pictures
are analysed with semiotic analysis.
Gender and surrounding milieu had the greatest effects on forming children’s agency in
ABC-illustrations. The illustrated opportunities for children’s agency changed accordingly
with the surroundings. At school children were not presented as active agents.
Goals of the core curriculum, such as participating in planning their learning didn’t show
up in the illustrations. Instead, outdoors children were shown to freely carry out their
agency. Illustrations of children at home-milieus were greatly affected by the represented
child’s gender. In public places like libraries and shops children’s agency was determined
by their abilities to act in socially acceptable ways.
representoivat lasten toimijuutta. Tutkielman kuvallinen aineisto koostuu kolmesta uusimmasta
käytössä olevasta suomalaisesta aapisesta, jotka noudattavat vuoden 2014 perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteita. Tutkielman taustalla vaikuttaa ajatus siitä,
että aapisten kuvituksilla on esteettisten tehtävien lisäksi yhteiskunnallisia vaikutuksia ja
tarkoituksia. Aapisten kuvat ovat siis omanlaisiaan representaatioita, jotka kuvaavat lapsille
tiettyjä yhteiskunnassa toimimisen malleja; esityksiä oman toiminnan rajoista ja
reunaehdoista. Tutkielmassa etsitään vastauksia siihen, millaisia toimijan malleja kuvitukset
tarjoavat lapsille. Kiinnostuneita ollaan myös siitä, mitkä tekijät vaikuttavat vahvimmin
lasten toimijuuden muodostumiseen aapisten kuvituksissa.
Tutkielma on konstruktionistis-semioottisesti suuntautunut laadullinen kuvantutkimus,
jonka tutkimusote on lähtökohdiltaan tulkitseva. Aineiston aapiskuvien analysoinnissa
hyödynnetään semioottisen analyysin lisäksi sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin avulla
otetaan haltuun laaja kuva-aineisto ja semioottisen analyysin avulla tarkastellaan kahdeksaa
aineistolle tyypillistä kuvausta lasten toimijuudesta.
Kuvituksissa lasten toimijuuden muodostumiseen vaikuttivat vahvimmin lapsen sukupuoli
sekä ympäristö, jossa hän toimii. Lasten toimijuuden mahdollisuudet muuttuivat
sen mukaan, missä ympäristössä toimittiin. Kouluympäristössä lasten toimijuus ei suuntautunut
kohti koulua, eivätkä he olleet aktiivisia toimijoita, jotka opetussuunnitelman
ideaalin mukaisesti vaikuttaisivat yhteisiin tavoitteisiin tai oppimistapahtumaan. Sen sijaan
erilaisissa ulkotiloissa lapsilla oli resursseja toteuttaa vapaasti toimijuuttaan. Aapisten
kodin piiriä kuvaavissa kuvissa näkyi vahvimmin sukupuolen vaikutus lasten toimijuuden
toteutumiseen ja sen tapoihin. Julkisia tiloja kuvaavissa kuvissa nähtiin vaatimuksia
siitä, että lasten tulee oppia käyttämään erilaisten julkisten tilojen ja instituutioiden
palveluita tullakseen täysipainoisiksi yhteiskunnan jäseniksi. Tätä opetellessaan heidän
täytyy myös käyttäytyä yleisesti hyväksyttävällä tavalla, piilo-opetussuunnitelman
mukaisesti.
illustrations. The primary research material consists of illustrations from three Finnish
ABC-books that follow the remodeled 2014 core curriculum for basic education. In this
thesis I believe that illustrations in these books do not only serve aesthetic purposes –
they also have societal functions and effects. Therefore, illustrations are representations
that show children certain models on how to act in society; what are the boundaries and
limits of their actions. The aim of this thesis is to illuminate what kind of models of
children’s agency are represented through ABC-book illustrations. Additionally, factors
that have the greatest effect on forming children’s agency in illustrations are a central
interest.
The base of this qualitative research is in social constructionism and theory of semiotics.
Research material is analysed with content analysis and semiotic analysis. Large illustrational
material is first handled with content analysis and then selected eight pictures
are analysed with semiotic analysis.
Gender and surrounding milieu had the greatest effects on forming children’s agency in
ABC-illustrations. The illustrated opportunities for children’s agency changed accordingly
with the surroundings. At school children were not presented as active agents.
Goals of the core curriculum, such as participating in planning their learning didn’t show
up in the illustrations. Instead, outdoors children were shown to freely carry out their
agency. Illustrations of children at home-milieus were greatly affected by the represented
child’s gender. In public places like libraries and shops children’s agency was determined
by their abilities to act in socially acceptable ways.