”Mut sit häviänki kaiken” : kertomuksia nuoren peliriippuvaisen naisen toimijuudesta ja identiteetistä
Saari, Iida (2017)
Saari, Iida
Lapin yliopisto
2017
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706261241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201706261241
Tiivistelmä
Tutkielmani on peliriippuvuuteen temaattisesti fokusoitunut elämänkerrallinen tapaustutkimus, jonka keskiössä on Maijan, nuoren peliriippuvaisen naisen tarina. Nuorten naisten peliriippuvuus on edelleen vähän tutkittu ilmiö ja tutkielmassani tuonkin esiin Maijan kokemuksia peliriippuvuuden kehittymisprosessista sekä pelihaitoista erityisesti toimijuuden ja identiteetin näkökulmista. Teoreettinen viitekehykseni rakentuu yhtäältä peliriippuvuuden aiemman tutkimuksen ja toisaalta sen yhteiskunnallisen kontekstin ympärille. Peliriippuvuustutkimuksen yhteydessä käsittelen sen erilaisia selitysmalleja sekä yksilötason etenemistä alttiudesta riippuvuuteen Pathways-mallin ja tasoteorian lähtökohdista. Yhteiskunnallisessa kontekstoinnissa huomioin tapaukseni kannalta olennaisia teemoja, joihin kuuluu muun muassa naiseuden ja nuoruuden, nettipokerin sekä pikavippien ja velkaantumisen ulottuvuuksia.
Toteutin tutkielmani schützelaista elämänkerrallis-kerronnallista haastattelumenetelmää soveltaen. Lisäksi käytössäni oli pelipäiväkirja, jota Maija kirjoitti tutkimusprosessimme ajan. Menetelmävalinnoillani halusin tukea tutkielmani kerronnallista ja kokemuksellista luonnetta sekä antaa Maijalle vapauden merkityksellistää pelaamista ilman tutkijan ohjaavaa roolia. Analyysini lähtökohtana toimii pelihaittojen taloudellinen, sosiaalinen ja psyykkinen jaottelu, jonka pohjalta tutkielmani tulososuudesta muodostuikin ikään kuin kolmen tarinan kokonaisuus. Taloudellisen sinnittelyn tarina etenee Maijan lapsuudenkodin sosioekonomisista olosuhteista pikavippien kierteisiin ja palaa lopulta nykyhetken taloudelliseen tasapainoiluun. Sosiaalisen sopeutumisen tarinassa käyn läpi muun muassa Maijan elämässä tapahtuneita muutoksia ja sosiaalisia verkostoja. Minuuden muutostarinan keskiössä on Maijan muuttuva identiteetti, jota tarkastelen muun muassa alttiuksien, peliriippuvuuden etenemisen, annetun identiteetin sekä tulevaisuudenkuvien näkökulmista. Tutkielmani tulokset osoittavat nuoruuden epävarmuuden, elämänmuutosten ja puutteellisina koetun tukiverkoston olevan merkittävässä yhteydessä peliriippuvuuden kehittymiseen. Myös peliriippuvuuden tunnistamisessa ja ammatillisessa kohtaamisessa on edelleen kipukohtia, jotka ovat konkretisoituneet Maijalle häpeää ja syyllisyyttä tuottavina käytäntöinä sekä avunhakemisen esteinä. Pelihaitat koskettavat myös läheisiä, jonka myötä pelaaja on altis pelaamisen jatkuvuutta tukeville hylkäämiskokemuksille ja yksinäisyydelle. Kokonaisuudessaan peliriippuvuus näyttäy-tyy tutkielmassani merkittävänä toimijuutta rajoittavana ja identiteetin eheyttä rikkovana ilmiönä.
Toteutin tutkielmani schützelaista elämänkerrallis-kerronnallista haastattelumenetelmää soveltaen. Lisäksi käytössäni oli pelipäiväkirja, jota Maija kirjoitti tutkimusprosessimme ajan. Menetelmävalinnoillani halusin tukea tutkielmani kerronnallista ja kokemuksellista luonnetta sekä antaa Maijalle vapauden merkityksellistää pelaamista ilman tutkijan ohjaavaa roolia. Analyysini lähtökohtana toimii pelihaittojen taloudellinen, sosiaalinen ja psyykkinen jaottelu, jonka pohjalta tutkielmani tulososuudesta muodostuikin ikään kuin kolmen tarinan kokonaisuus. Taloudellisen sinnittelyn tarina etenee Maijan lapsuudenkodin sosioekonomisista olosuhteista pikavippien kierteisiin ja palaa lopulta nykyhetken taloudelliseen tasapainoiluun. Sosiaalisen sopeutumisen tarinassa käyn läpi muun muassa Maijan elämässä tapahtuneita muutoksia ja sosiaalisia verkostoja. Minuuden muutostarinan keskiössä on Maijan muuttuva identiteetti, jota tarkastelen muun muassa alttiuksien, peliriippuvuuden etenemisen, annetun identiteetin sekä tulevaisuudenkuvien näkökulmista. Tutkielmani tulokset osoittavat nuoruuden epävarmuuden, elämänmuutosten ja puutteellisina koetun tukiverkoston olevan merkittävässä yhteydessä peliriippuvuuden kehittymiseen. Myös peliriippuvuuden tunnistamisessa ja ammatillisessa kohtaamisessa on edelleen kipukohtia, jotka ovat konkretisoituneet Maijalle häpeää ja syyllisyyttä tuottavina käytäntöinä sekä avunhakemisen esteinä. Pelihaitat koskettavat myös läheisiä, jonka myötä pelaaja on altis pelaamisen jatkuvuutta tukeville hylkäämiskokemuksille ja yksinäisyydelle. Kokonaisuudessaan peliriippuvuus näyttäy-tyy tutkielmassani merkittävänä toimijuutta rajoittavana ja identiteetin eheyttä rikkovana ilmiönä.