Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diskurssianalyysi lukemiseen ja lukutaitoon liittyvästä puheesta Helsingin Sanomissa keväällä 2017 ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 vastaavuus tähän puheeseen

Huusko, Salla (2017)

 
Avaa tiedosto
Huusko.Salla.pdf (387.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Huusko, Salla
Lapin yliopisto
2017
restrictedAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201711021359
Tiivistelmä
Lukemisen yhteys esimerkiksi ajattelun taitojen ja kielitaidon kehittymiseen on tutkimustenkin mukaan ilmeistä. Lukemiseen ja lukutaidon kehittämiseen käytettävissä oleva vähäinen aika on huolestuttanut uudenlaisten oppimisen tapojen ja oppisisältöjen tullessa osaksi Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaista opetusta. Tämä tutkimus on katsottu tarpeelliseksi tehdä, koska lukemiselle ja lukutaidon kehittämiselle halutaan edelleen antaa aikaa alkuopetuksesta lähtien. Tarkoituksena on osittain selvittää, miten se on POPS 2014:n puitteissa mahdollista.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tutkitaan diskurssianalyysin keinoin, millaista todellisuutta lukemiseen, lukutaitoon ja ääneen lukemiseen liittyen tuotetaan Helsingin Sanomien sivuilla keväällä 2017. Aineisto koostuu 32:sta Helsingin Sanomien kirjoituksesta. Osaltaan lehden sivuilla esitetyt ajatukset luovat käsitystä siitä, mitä lukemisesta ja lukutaidosta ajatellaan ja miten siihen suhtaudutaan. Tutkimuksen toisessa vaiheessa selvitetään, miten POPS 2014:n sisällöt erityisesti alkuopetuksen osalta vastaavat niitä aiheita ja sisältöjä, joista on muodostettu tutkimuksen diskurssit. Tilaa annetaan myös niille puheenaiheille ja näkökulmille, joista ei POPS 2014:ssa puhuta, mutta jotka mahdollisesti aineistossa näkyvät keskeisinä.
Puheenaiheista on muodostettu neljä merkittävää diskurssia: 1. Heikentynyt lukutaito -diskurssi, 2. Lukemisen hyödyt -diskurssi, 3. Ääneen lukemisen diskurssi sekä 4. Vastuudiskurssi. Tulosten mukaan Helsingin Sanomien kirjoituksissa esitetyille näkemyksille löytyy kattavasti vastaavuuksia opetussuunnitelmasta. POPS 2014:ssa lukeminen ja lukutaito on huomioitu hyvin laajasti. Lukutaidon opettamiseen ja lukemisen taitojen kehittämiseen tarjotaan välineitä, menetelmiä ja uudenlaisia oppimisen tapoja. Sitä tämä tutkimus tosin ei kerro, mitkä ovat realistiset mahdollisuudet kaiken toteuttamiseksi. Esimerkiksi analyysin myötä paljastunut opettajien täydennyskoulutuksen tarve osittain viestittää siitä, että tekemistä uudistuksen sulattamiseksi osaksi arkea vielä on.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste