Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien kokemuksia kolmiportaisen tuen toimivasta toteuttamisesta perusopetuksessa

Marttila-Tornio, Tuomas (2018)

 
Avaa tiedosto
Marttila-Tornio.Tuomas.pdf (463.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Marttila-Tornio, Tuomas
Lapin yliopisto
2018
restrictedAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201804261149
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen luokanopettajien käsityksiä kolmiportaisen tuen toimivasta toteuttamisesta perusopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista kolmiportaisen tuen toimiva toteuttaminen on luokanopettajien kokemusten mukaan ja miten kolmiportaista tukea voitaisiin kehittää entistä toimivammaksi. Lisäksi tarkastelen tutkielmassani sitä, millaisena inkluusion toteuttamisen välineenä kolmiportainen tukimalli toimii.

Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka metodologinen lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimusaineiston olen kerännyt sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistunut vastaajajoukko koostuu viidestä luokanopettajasta eri
puolilta Suomea. Kyselylomakkeella kerätyn aineiston analyysissä olen käyttänyt fenomenografista analyysiä.

Tutkimuksen tuloksissa esittelen tutkimukseen osallistuneiden luokanopettajien esiin nostamia kolmiportaisen tuen toimivaan toteuttamiseen liittyviä käytänteitä, kolmiportaisen tuen suhdetta inkluusioon, sekä kolmiportaisen tuen kehitystarpeita.

Tutkimukseni tulosten mukaan kolmiportaisen tuen toimiva toteuttaminen edellyttää oppilaslähtöistä opetuksen ja tukimuotojen suunnittelua ja toteutusta. Eri tukimuotojen joustava käyttö oppilaan henkilökohtaisten tarpeiden mukaan on kolmiportaisen tuen keskiössä. Yhteistyö eri toimijoiden sekä kodin ja koulun välillä on myös tutkimustulosten mukaan erittäin tärkeässä roolissa kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Luokanopettajat näkivät kolmiportaisen tuen myös tiiviisti osana inkluusiota. Luokanopettajien mukaan kaikki oppilaalle annettava tuki edistää inkluusion toteutumista mahdollistaen monenlaisten oppilaiden opiskelun omassa lähikoulussaan yhdessä ikätovereidensa kanssa. Suurimpina kehitystarpeina kolmiportaiseen tukeen liittyen nousi tutkimustuloksista esiin resurssien lisääminen ja kohdentaminen sekä opettajille tarjottava täydennyskoulutus.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [531]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste