Ääni, paikka, kokemus - havaintoja paikkasidonnaisten ääniteosten estetiikasta
Kurtakko, Tuomas (2018)
Kurtakko, Tuomas
Lapin yliopisto
2018
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805221179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201805221179
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan paikkasidonnaisia ääniteoksia filosofisen estetiikan
viitekehyksessä. Tutkimus on kiinnostunut siitä, miten paikkasidonnaiset ääniteokset
tuottavat esteettisiä kokemuksia.
Tutkimusmetodina toimii estetiikkaan pohjautuva teoria-ankkuroitunut lähiluku.
Teoria-ankkurin muodostaa filosofinen estetiikka painottuen John Deweyn
naturalistiseksi tai pragmatistiseksi luonnehdittuun estetiikkaan, hänen työtään
analyyttisen filosofian suuntaan kehittäneen Monroe C. Beardsleyn estetiikkaan sekä
mannermaiseen fenomenologiseen estetiikkaan. Yhteistä tutkimuksen taustateorioille
on kokemuksen keskeinen sija esteettisiksi luonnehdittujen ilmiöiden
ymmärtämisessä. Tutkimusaineistoni koostuu viidestä paikkasidonnaisesta
ääniteoksesta eli tarkalleen ottaen lähiluku tarkoittaa tutkimukseni kohdalla
tarkkaavaista kuuntelua. Tarkoitukseni on löytää aineistosta niitä tekijöitä, jotka ovat
merkityksellisiä teoksen tuottaman esteettisen kokemuksen kannalta. Pyrin
kiinnittämään erityistä huomiota tekijöihin, jotka ovat erityisiä nimenomaan
paikkasidonnaisille ääniteoksille ottamalla analyysissäni huomioon teoksen
ympäristön.
Aineistosta esiin nousseet havainnot muodostavat neljä selkeää ryhmää.
Paikkasidonnaiset ääniteokset tuottavat esteettisiä kokemuksia 1) luomalla
kontrasteja, 2) aistiärsykkeiden koherenssin kautta, 3) auditiivisten elementtien
kompleksisuuden kautta sekä 4) luomalla ylevän kokemuksia. Ylevä on termi, joka
estetiikassa liittyy jonkin mittaamattoman valtavan kohtaamiseen. Ylevä synnyttää
esteettisen kokemuksen uhkaavuuden ja pelon kautta.
Tutkimusprosessin aikana suunnittelin ja toteutin paikkasidonnaisen ääniteoksen
Sub-zero sounds. Itse tekemäni ääniteoksen tavoitteena tämän tutkimuksen osalta on
tekemällä oppiminen ja aiheen tuntemukseni syventäminen tekijälähtöisestä
näkökulmasta nousevien oivallusten kautta. Tutkimusraporttini loppupuolella käyn
läpi kokemuksiani kyseisestä projektista ja tuon esiin taiteellisen työskentelyn kautta
esiin nousseiden havaintojen yhteyksiä aineistoanalyysin löydöksiin.
viitekehyksessä. Tutkimus on kiinnostunut siitä, miten paikkasidonnaiset ääniteokset
tuottavat esteettisiä kokemuksia.
Tutkimusmetodina toimii estetiikkaan pohjautuva teoria-ankkuroitunut lähiluku.
Teoria-ankkurin muodostaa filosofinen estetiikka painottuen John Deweyn
naturalistiseksi tai pragmatistiseksi luonnehdittuun estetiikkaan, hänen työtään
analyyttisen filosofian suuntaan kehittäneen Monroe C. Beardsleyn estetiikkaan sekä
mannermaiseen fenomenologiseen estetiikkaan. Yhteistä tutkimuksen taustateorioille
on kokemuksen keskeinen sija esteettisiksi luonnehdittujen ilmiöiden
ymmärtämisessä. Tutkimusaineistoni koostuu viidestä paikkasidonnaisesta
ääniteoksesta eli tarkalleen ottaen lähiluku tarkoittaa tutkimukseni kohdalla
tarkkaavaista kuuntelua. Tarkoitukseni on löytää aineistosta niitä tekijöitä, jotka ovat
merkityksellisiä teoksen tuottaman esteettisen kokemuksen kannalta. Pyrin
kiinnittämään erityistä huomiota tekijöihin, jotka ovat erityisiä nimenomaan
paikkasidonnaisille ääniteoksille ottamalla analyysissäni huomioon teoksen
ympäristön.
Aineistosta esiin nousseet havainnot muodostavat neljä selkeää ryhmää.
Paikkasidonnaiset ääniteokset tuottavat esteettisiä kokemuksia 1) luomalla
kontrasteja, 2) aistiärsykkeiden koherenssin kautta, 3) auditiivisten elementtien
kompleksisuuden kautta sekä 4) luomalla ylevän kokemuksia. Ylevä on termi, joka
estetiikassa liittyy jonkin mittaamattoman valtavan kohtaamiseen. Ylevä synnyttää
esteettisen kokemuksen uhkaavuuden ja pelon kautta.
Tutkimusprosessin aikana suunnittelin ja toteutin paikkasidonnaisen ääniteoksen
Sub-zero sounds. Itse tekemäni ääniteoksen tavoitteena tämän tutkimuksen osalta on
tekemällä oppiminen ja aiheen tuntemukseni syventäminen tekijälähtöisestä
näkökulmasta nousevien oivallusten kautta. Tutkimusraporttini loppupuolella käyn
läpi kokemuksiani kyseisestä projektista ja tuon esiin taiteellisen työskentelyn kautta
esiin nousseiden havaintojen yhteyksiä aineistoanalyysin löydöksiin.