Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kolmiportainen tuki - apuväline vai rasite : laadullinen tutkimus luokanopettajien kokemuksista ja käsityksistä

Tammilehto, Sini (2018)

 
Avaa tiedosto
Tammilehto.Sini.pdf (8.934Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Tammilehto, Sini
Lapin yliopisto
2018
restrictedAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201806251265
Tiivistelmä
Nyky-ihanteemme on tavoitella kaikille yhteistä koulua, joka mahdollistaa jokaiselle
lapselle tasavertaiset mahdollisuudet yleisopetuksessa opiskeluun. Muutos kohti inklusiivista
koulua on suhteellisen tuore, joten se herättää yhä ristiriitaisia mielipiteitä alan
ammattilaisissa.
Teoriataustassa tarkastelen inkluusioideologian syntyä ja sen pohjalle rakentuneen kaikille
yhteisen koulun periaatetta. Perusopetuslaki uudisti vuonna 2011 oppilaalle annettavan
tuen kolmiportaiseksi eli yleiseksi, tehostetuksi ja erityiseksi tueksi. Jokaisella
tukiportaalla on oma tarkoituksensa, joten teoreettisen viitekehyksen kannalta on olennaista
avata myös nämä piirteet.
Tutkimuksellani pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
1. Miten luokanopettajat kokevat kolmiportaisen tuen toteuttamisen työssään?
2. Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on kolmiportaisesta tuesta?
3. Millainen on luokanopettajien tietämys aiheesta?
4. Miten kolmiportaista tukea tulisi kehittää?
Aineistoni keräsin keväällä 2018, julkaisemalla verkkokyselyn sosiaalisen median eri
ryhmissä. Verkkokyselyssäni painotin avoimia kysymyksiä, jolloin annoin vapauden vastaajien omille ajatuksille ja näkemyksille. Tutkimushenkilöiksi valitsin luokanopettajat.
Vastauksia sain kokonaisuudessaan 24 eli määrällisesti vähän, mutta laadullisesti
paljon. Tutkimusaineistoni analysoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa nousi esiin opettajien turhautuminen ja pettymys. Inkluusioideologiaa
pidettiin kauniina ajatuksena, mutta käytännössä melko toimimattomana. Vastaajat
olivatkin hyvin yksimielisiä siitä, että resursseja tulisi lisätä kouluihin ja tukimuotoja
tulisi kohdentaa myös sosio-emotionaalisten haasteiden kohtaamiseen. Tällä tavoin
mahdollistettaisiin lapsille heidän ansaitsemansa laadukas opetus, huomioiden myös
luokanopettajien ja muiden oppilaiden hyvinvointi.
Uuden perusopetuslain perimmäisenä lähtökohtana on laadukkaan ja yhdenvertaisen
opetuksen takaaminen kaikille lapsille. Tämä ei toteudu, ellei inkluusiota ja kolmiportaista
tukea kehitetä ja paranneta aktiivisesti sekä kuunnella alan ammattilaisten ajatuksia
mahdollisista kehittämiskohteista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [531]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste