Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laaja-alainen globaalikasvatus lukio-opetuksessa lukion opettajien kertomana

Lotvonen, Anniina (2018)

 
Avaa tiedosto
Lotvonen.Anniina.pdf (748.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Lotvonen, Anniina
Lapin yliopisto
2018
restrictedAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201808131310
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyn lukion opettajien näkemyksiin globaalikasvatuksesta ja sen toteuttamisesta lukiossa. Tutkimukseni päätutkimuskysymys on: Miten laaja-alaisena lukion globaalikasvatus opettajien kertomana toteutuu? Alatutkimuskysymykset ovat: 1.1 Miten opettajat määrittelevät globaalikasvatusta? 1.2 Miten opettajat kertovat toteuttavansa globaalikasvatusta? 1.3 Mitä haasteita globaali-kasvatuksen toteutuksessa ilmenee? Globaalikasvatus on lukion opetussuunnitelmassa (OPH 2015) oppiaineita läpäisevä teema, ja siten velvoittaa opettajia sen huomiointiin opetuksessa. Tutkielmani kohdelukio on myös Vihreän lipun-toimija ja Unesco-lukio. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu kuuden eri opettajan yksilöllisistä teemahaastatteluista. Aineiston analyysiin on käytetty aineisto- ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimukseni mukaan opettajien määritelmissä globaalikasvatus osoittautuu laaja-alaiseksi ja oppiaineita integroivaksi kasvatukseksi, joka on pitkälti rinnastettavissa hyvään yleissivistykseen. Se on kriittistä ja näkökulmaista kasvatusta, jossa käsitellään aiheita niin tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden, ympäristön, monikulttuurisuuden kuin kansainvälisyydenkin osalta. Onnistuneen globaalikasvatuksen perustana on opiskelijoiden hyvä oman historian ja kulttuurin tuntemus. Kasvatuksen tavoitteena on kerryttää tietoisuutta ja laaja-alaista ymmärrystä globaaleista ilmiöistä ja niiden yhteyksistä. Globaalikasvatusta toteutuu ja toteutetaan niin oppiainekohtaisesti kuin lukion yhteisessäkin toiminnassa, minkä lisäksi sitä tapahtuu vertaisoppimisen myötä. Haasteet joita globaalikasvatuksen laaja-alaisessa toteutuksessa koetaan, liittyvät lukion kurssimuotoisuuteen sekä lukion viime aikoina kohtaamiin suuriin muutoksiin ja niistä aiheutuneeseen aikapulaan. Lisäksi lukion globaalikasvatuksen onnistumisen haasteena nähtiin opiskelijoiden valinnanvapaus; muun muassa projekteihin osallistuminen riippuu siitä, mihin asioihin opiskelijat haluavat opiskelussaan keskittyä. Tulosten perustella tutkimukseni kohdelukion globaalikasvatus ei toteudu niin laaja-alaisena kuin opettajat toi-voisivat. Suuri osa toteutuksesta tapahtui oppiainekohtaisesti opetuskeskusteluiden myötä, vaikka opettajat näkivät parhaaksi toteutumisen keinoksi oppiaineiden väliset opetusmuodot, kuten projektit tai teemaopinnot.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste