“Jag vet inte så mycket om han, men han är en cool grabb.” : Haaparannan kielikoululaisten ylirajaiset vertaissuhteet oppilaiden kuvaamina
Jänkälä, Juha (2018)
Jänkälä, Juha
Lapin yliopisto
2018
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201811071418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201811071418
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää Tornion ja Haaparannan rajayhteistyönä järjestämän Haaparannan kielikoulun oppilaiden ylirajaisia vertaissuhteita oppilaiden omien kokemusten mukaan. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia nämä vertaissuhteet ovat, millaista kanssakäymistä oppilaiden välillä on ja mitkä tekijät edistävät tai estävät kanssakäymistä. Lisäksi selvitetään esiintyykö oppilaiden välillä ennakkoluuloja, ja miten mahdolliset ennakkoluulot kehittyvät. Ennakkoluulojen kehityksen tarkastelun teoreettisena pohjana käytetään kontaktihypoteesi-teoriaa.
Tutkimus on laadullinen ja se noudattaa hermeneuttisen tutkimuksen orientaatiota. Aineisto koostuu kielikoulun kuudennen luokan oppilaiden kirjoittamista kirjoitelmista, jotka kirjoitettiin tutkijan ohjeistuksen mukaan. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä käyttäen sekä aineistolähtöistä että teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan oppilaiden ylirajainen kanssakäyminen tapahtui pääasiassa koulussa, lähinnä koulutyön yhteydessä. Osa vertaissuhteista oli muodollisia ja melko etäisiä. Myös läheisempiä vertaissuhteita esiintyi, ja usein niihin sisältyi ystävyyttä. Oppilaiden kanssakäyminen lisääntyi kouluvuosien myötä, mutta osalla oppilaista kanssakäyminen vähentyi alakoulun viimeisillä luokilla. Kanssakäymistä edistäviä ja estäviä tekijöitä tarkasteltiin kolmella tasolla: yksilö-, ryhmä- sekä toimintaympäristön tasolla. Yksilötasolla merkittävimpiä kanssakäymiseen vaikuttavia tekijöitä olivat kieli ja ystävyyssuhteet, ryhmätasolla kanssakäymistä ohjasi sisäryhmän määrittämät ryhmänormit. Toimintaympäristön tasolla merkittävin kanssakäymisen edistäjä oli koulu ja sen toiminta. Oppilaiden ennakkoluuloja tarkasteltaessa kävi ilmi, että oppilailla oli ollut ennakkoluuloja toisiaan kohtaan, ja nämä ennakkoluulot olivat kouluvuosien myötä vähentyneet. Ennakkoluulojen havaittiin kehittyneen kontaktihypoteesin oletusten mukaisesti. The purpose of this study is to investigate transnational peer relations of pupils of the
Haparanda Language School in Finnish-Swedish border neighboring towns Tornio
and Haparanda. The study reveals how these peer relations developed, but also
which factors were affecting them. The study also investigates prejudices between
two groups and reveals whether they have developed as predicted in the well known
Intergroup Contact Theory.
The Study is a Qualitative Research influenced by Hermeneutic Orientation. The
data consists of short essays especially written for this study by 6th grade pupils of
the language school. The data was analyzed using Inductive and Deductive methods
of Content Analysis.
The study revealed that relationships between pupils in most cases were formal and
distant and mainly took place at school. In some cases pupils had more intimate
relationships which often were based on mutual friendship. The study also identified
a pattern in the amount of contact during school years: in some cases the increased
amount of contact was decreased during 5th and 6th grades. The observation of
factors that support and/or prevent transnational contacts were divided to three
levels: Personal Level, Group Level and Environment Level. Key factors: language,
friendship, group norms and the school as an environment of contact were identified.
The analysis also showed that in some cases prejudices between two groups existed
and these prejudices diminished under appropriate conditions as predicted by
Intergroup Contact Theory.
Tutkimus on laadullinen ja se noudattaa hermeneuttisen tutkimuksen orientaatiota. Aineisto koostuu kielikoulun kuudennen luokan oppilaiden kirjoittamista kirjoitelmista, jotka kirjoitettiin tutkijan ohjeistuksen mukaan. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä käyttäen sekä aineistolähtöistä että teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan oppilaiden ylirajainen kanssakäyminen tapahtui pääasiassa koulussa, lähinnä koulutyön yhteydessä. Osa vertaissuhteista oli muodollisia ja melko etäisiä. Myös läheisempiä vertaissuhteita esiintyi, ja usein niihin sisältyi ystävyyttä. Oppilaiden kanssakäyminen lisääntyi kouluvuosien myötä, mutta osalla oppilaista kanssakäyminen vähentyi alakoulun viimeisillä luokilla. Kanssakäymistä edistäviä ja estäviä tekijöitä tarkasteltiin kolmella tasolla: yksilö-, ryhmä- sekä toimintaympäristön tasolla. Yksilötasolla merkittävimpiä kanssakäymiseen vaikuttavia tekijöitä olivat kieli ja ystävyyssuhteet, ryhmätasolla kanssakäymistä ohjasi sisäryhmän määrittämät ryhmänormit. Toimintaympäristön tasolla merkittävin kanssakäymisen edistäjä oli koulu ja sen toiminta. Oppilaiden ennakkoluuloja tarkasteltaessa kävi ilmi, että oppilailla oli ollut ennakkoluuloja toisiaan kohtaan, ja nämä ennakkoluulot olivat kouluvuosien myötä vähentyneet. Ennakkoluulojen havaittiin kehittyneen kontaktihypoteesin oletusten mukaisesti.
Haparanda Language School in Finnish-Swedish border neighboring towns Tornio
and Haparanda. The study reveals how these peer relations developed, but also
which factors were affecting them. The study also investigates prejudices between
two groups and reveals whether they have developed as predicted in the well known
Intergroup Contact Theory.
The Study is a Qualitative Research influenced by Hermeneutic Orientation. The
data consists of short essays especially written for this study by 6th grade pupils of
the language school. The data was analyzed using Inductive and Deductive methods
of Content Analysis.
The study revealed that relationships between pupils in most cases were formal and
distant and mainly took place at school. In some cases pupils had more intimate
relationships which often were based on mutual friendship. The study also identified
a pattern in the amount of contact during school years: in some cases the increased
amount of contact was decreased during 5th and 6th grades. The observation of
factors that support and/or prevent transnational contacts were divided to three
levels: Personal Level, Group Level and Environment Level. Key factors: language,
friendship, group norms and the school as an environment of contact were identified.
The analysis also showed that in some cases prejudices between two groups existed
and these prejudices diminished under appropriate conditions as predicted by
Intergroup Contact Theory.