Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Haluttiin tai ei niin oppilaat ovat jollakin tapaa osallisia” : diskurssianalyysi oppilaan osallisuuden ja opettajan vallan rakentumisesta yhteiskunnallisesti aktiivisten opettajien puheessa

Häyrynen, Olli (2018)

 
Avaa tiedosto
Häyrynen.Olli.pdf (446.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Häyrynen, Olli
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201901071001
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, miten peruskouluinstituution tehtävä ja opettajan valta rakentuvat yhteiskunnallisesti aktiivisten opettajien puheessa, ja millaisten diskurssien yhteyteen oppilaan osallisuus ja opettajan valta asettuivat. Tutkimusta varten on haastateltu kolmea yhteiskunnallisesti aktiivista opettajaa, ja aineiston analyysivälineenä on käytetty diskurssianalyysiä. Analyysin tuloksena muodostettiin kaksi diskurssia: kriittinen yhteiskunnan jäsen -diskurssi ja positiivisen vallan diskurssi. Kriittinen yhteiskunnan jäsen -diskurssissa peruskouluinstituution tehtäväksi rakentuu ajattelun taitojen opettaminen, sivistäminen ja sosiaalistaminen ympäröivään yhteiskuntaan siten, että oppilas pystyy myöhemmin olemaan hyödyksi yhteiskunnalle. Yhteiskunta myös lokeroi oppilaita, jotta jokainen löytää oman paikkansa maailmassa. Oppilaiden osallisuus rakentuu tässä diskurssissa kriittisen ajattelun kautta, mutta oppilaan konkreettinen ajattelu estää todellisen osallisuuden syntymisen. Positiivisen vallan diskurssissa opettajan valta rakentuu työtä edistäväksi asiaksi. Valta on opettajan työn välttämätön osa, joka auttaa työn suorittamista. Vallan käytöllään opettaja voi innostaa oppilaita harrastusten pariin. Opettajan valta syntyy yhteiskunnan legitimoimana ja se on kiinteästi yhteydessä opettajan professioon. Opettajan tulee myös olla tietoinen vallan käytöstään, jotta väärinkäytöksiä ei pääse syntymään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste