Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Piilossa vai paljaana? : naisten kokemukset alusvaatepukeutumisesta ja omaan vartaloon suhtautumisen merkitys alusvaatevalinnoissa

Koski, Marjaana (2018)

 
Avaa tiedosto
Koski.Marjaana.pdf (725.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Koski, Marjaana
Lapin yliopisto
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201901101009
Tiivistelmä
Tutkimus on naisten alusvaatepukeutumiseen keskittyvä laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksen tavoite on selvittää, kuinka naiset kokevat alusvaatepukeutumisen. Tarkastelen naisten alusvaatepukeutumista kehonkuvan näkökulmasta, joten tutkin lisäksi, kuinka omaan kehoon suhtautuminen alusvaatepukeutumisessa näyttäytyy. Tutkimus selvittää, kuinka kehoon suhtautuminen vaikuttaa alusvaatevalintoihin ja kuinka alusvaatepukeutuminen puolestaan vaikuttaa kehoon suhtautumiseen. Tutkimuksen aineisto koostuu yhdeksän suomalaisen naisen teemahaastattelusta, ja haastateltavien naisten ikäjakauma on 21–79 vuotta. Analysoin aineiston aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Teoreettinen pohja tutkimukselle muodostuu naisten alusvaatepukeutumisen historiasta, alusvaateteollisuuden periaatteista ja pukeutumisen lähtökohdista. Teoreettinen tausta avaa myös kehonkuvan muodostumisen periaatteita sekä yhteiskunnan ja kulttuurin vaikutusta niihin.

Tutkimustuloksista selviää, että naiset kokevat alusvaatepukeutumisen sekä henkilökohtaisena että sosiaalisena asiana. Alusvaatepukeutumiseen vaikuttavat vahvasti alusvaatteiden funktionaaliset, esteettiset ja käytännölliset seikat. Alusvaatteisiin pukeudutaan vain itseä varten, mutta myös muiden ihmisten mielipiteet omista alusvaatevalinnoista vaikuttavat alusvaatepukeutumiseen. Pukeutuessa alusvaatteet valitaan tilanteen mukaan ja alusvaatteet voidaan jakaa juhla-, arki- urheilu- ja kotialusvaatteisiin. Kehoon positiivisesti suhtautuminen näkyy alusvaatepukeutumiseen panostamisena. Silloin päälle valikoituu parhaimpia alusvaatteita. Tyytymättömyys omaa kehoa kohtaan heijastuu alusvaatepukeutumisessa vanhojen ja kuluneempien alusvaatteiden suosimisena. Alusvaatteiden vaikutus hyvään oloon on merkittävä. Alusvaatteet saavat kehon näyttämään ryhdikkäältä, mikä näkyy itsevarmuutena. Keholla epämukavilta tuntuvat alusvaatteet voivat puolestaan saada olon epävarmaksi.
 
This thesis is a qualitative research about women’s underwear. The aim of the research is to study how do women feel about their underwear and how does the experience of getting dressed in underwear feel. I approach women’s underwear from the point of view of body image. Therefore, my research focuses on how does women’s relationship with their own body impact on their underwear choices. Also, I study how does the underwear women wear affect how they see their bodies. The research data was collected with focused interviews of nine Finnish females who were between the ages of 21 and 79 years old. The data was then analysed using a qualitative content analysis. The theoretical framework for the thesis consists of the history of women’s underwear, the principles of underwear industry, and the foundation of getting dressed. The theoretical framework also examines the formation of body image and the role culture and society play in it.

The results of the research reveal that women’s relationship with their underwear is both personal and social. Women choose their underwear based on the underwear’s functional, esthetical, and practical qualities. Women wear underwear for themselves, but they do pay attention to other people’s opinions about their own underwear. When getting dressed underwear is selected for a certain situation and women’s underwear can be divided into four different categories based on a situation: festive, work, sports and home underwear. A positive view of one’s own body leads to more thought-out and better underwear choices. Whereas, negative feelings towards the body make women wear older, uglier, and well-worn underwear. Underwear has a significant impact on women’s well-being. It can make the body feel and look supported and good making women feel confident about themselves. On the other hand, underwear that feels uncomfortable on the body can have the opposite effect and it can lead to insecurity towards oneself.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste