Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Tunnen iloa, kun tiedän oppineeni lisää ja surua, kun en ymmärrä yhtään” : tunteet aikuisopiskelussa

Vierelä, Sari (2018)

 
Avaa tiedosto
Vierela.Sari.pdf (478.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Vierelä, Sari
Lapin yliopisto
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901222723
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani pohjoissuomalaisten aikuisopiskelijoiden
tunnekokemuksia oppimistilanteissa. Käsittelen tunteita oppimisen
näkökulmasta. Tutkimuksen viitekehyksenä on fenomenologia, sillä tutkin
ihmisten kokemuksia, ja ymmärrykseni tutkittavasti ilmiöstä muodostuu heidän
kokemustensa kautta. Hyödynnän tutkimuksessani narratiivista lähestymistapaa
siinä, miten todellisuus aikuisopiskelijoiden kokemuksissa näyttäytyy ja miten he
antavat asioille merkityksiä kertomustensa kautta.
Luon tutkielmassani katsauksen tunteisiin tutkimuskohteena sekä niiden
tehtävään ja merkitykseen oppimisessa. Lisäksi tuon esille aikuisten oppimiseen
liitettäviä erityispiirteitä. Tarkastelen tunteiden ja oppimisen yhteyttä ilmiönä,
mutta lähtökohta on yksilöllinen kertomusten kirjoittajien omien henkilökohtaisten
kokemusten myötä. Tuon esille oppimistilanteissa koettuja tunteita, ja niiden
syntyyn vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti kohdistan huomioni tunnekokemusten
vaikutuksiin oppimisen kannalta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille
tunteiden merkityksellisyyttä aikuisten oppimisessa.
Tutkimukseni osoittaa tunteiden olevan jatkuvasti läsnä erilaisissa
oppimistilanteissa. Oppimistilanteissa koetaan erilaisia tunteita, jotka vaikuttavat
oppimiseen joko myönteisesti tai kielteisesti. Aikuisopiskelijoiden merkittävimmät
tunnekokemukset oppimistilanteissa ovat ilo, epävarmuus, jännittäminen sekä
onnistuminen. Tunteiden syntyyn vaikuttavat oppijasta itsestään lähtöisin olevat
sisäiset tekijät, mutta myös ulkopuolisilla tekijöillä on oma merkittävä
vaikutuksensa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste