Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dokumentoinnin tavat ja kohteet käsityöprosessissa

Mäkelä, Antti (2019)

 
Avaa tiedosto
Gradu_Antti_Mäkelä.pdf (1.196Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Mäkelä, Antti
Lapin yliopisto
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902286575
Tiivistelmä
Pro gradu- tutkielmani tavoitteena on selvittää, mitä ja miten luokanopettajaopiskelijat dokumentoivat käsityöprosessiaan. Näitä kysymyksiä lähdin tutkimaan käsityön opetussuunnitelman mukaisen käsityöprosessin ja dokumentoinnin näkökulmien kautta. Tutkielmani aineiston keräsin keväällä 2018 monimateriaalisen käsityön kurssin loppuseminaarissa. Aineistoni koostuu luokanopettajaopiskelijoiden tekemistä dokumentointituotoksista. Olen analysoinut tuotoksia aineistolähtöisesti mukaillen fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen analyysivaihetta. Tämän avulla muodostin analyysin tuloksista merkityskategoriat.
Analyysini mukaan käsityöllinen dokumentointi tapahtuu pääsääntöisesti kuvallisen ja tekstuaalisen ilmaisun avulla. Tällainen dokumentointi kohdistuu kolmeen eri asiaan: käsityöprosessiin, produktiin sekä omiin oivalluksiin, arviointiin ja osaamiseen. Dokumentoinnin kohdistuttua prosessiin, se ilmenee kahdella eri tavalla. Joko pelkän prosessin dokumentointina tai omien oivallusten, arvioinnin ja osaamisen sekä prosessin dokumentointina. Kun dokumentoinnin keskiössä on produkti, ilmenee se myös kahdella eri tavalla. Joko pelkästään produktia kuvaavana tai produktia sekä omien oivallusten, arvioinnin ja osaamisen dokumentointina. Omien oivallusten, arvioinnin ja osaamisen dokumentoinnin keskiössä ovat ne opiskelijan omaan toimintaan ja oivalluksiin liittyvät havainnot, jotka vaikuttivat prosessin kulkuun ja produktin valmistukseen. Tuotos, joka sisältää kaikkia kolmea dokumentoinnin kohdetta, voi toimia hyvänä lisänä oppilasarvioinnin teossa käsityön oppiaineessa.
Pohdin tutkielmani lopuksi käsityön oppiainetta ja dokumentoinnin opetuksen merkitystä oppiaineessa. Tämä tutkielma viitoittaa käsityöllisen dokumentoinnin tutkimusta. Ilmiön tutkimista olisi edelleen tärkeä jatkaa, jotta voisimme paremmin ymmärtää sitä, mitä kaikkea dokumentointi mahdollistaa käsityön opetukselle. Dokumentoinnin merkityksen ymmärtäminen voi antaa opettajalle työkaluja oman käsityön opetuksen suunnitteluun
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [531]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste