Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä lastensuojelun asiakkuuden päättymisen arvioinnista

Lehtosaari, Juho (2019)

 
Avaa tiedosto
Gradu_valmis.pdf (532.6Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Lehtosaari, Juho
Lapin yliopisto
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040311033
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee lastensuojelun avohuollon asiakkuuden päättymisen arviointia sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta. Aineistoa varten on haastateltu 8 sosiaalityöntekijää, jotka työskentelevät lastensuojelun avohuollossa pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa kaupungissa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna ja aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Lastensuojelun avohuollon asiakkuuden päättymisen arviointiin liittyy asiakkaan yksilöllisen tilanteen lisäksi monia rakenteellisia tekijöitä. Asiakkuuden päättymisen voi nähdä tarkoittavan sitä, että asiakkuuden aikana tapahtuneen muutoksen seurauksena asiakas alittaa kynnyksen asiakkuuteen. Kynnyksen alittuessa asiakkuuden on siis mahdollista päättyä.

Lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä tekee arviointia asiakkuuden päättymisestä ensisijaisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa. Sosiaalityöntekijä voi arvioida asiakkuuden päättymistä työyhteisössään työparin, lähiesimiehen ja tiimin kanssa. Lisäksi sosiaalityöntekijä voi arvioita tehdessään tehdä yhteistyötä muiden ammattilaistahojen kanssa.

Asiakkuuden päättyminen edellyttää, että sosiaalityöntekijä luottaa siihen, että asiakas pärjää jatkossa ilman lastensuojelun asiakkuutta. Luottamus rakentuu asiakkaan ja sosiaalityöntekijän välisessä vuorovaikutuksessa asiakkuuden aikana. Hyvin toimiva yhteistyö ei ole edellytys asiakkuuden päättymiselle, mutta sosiaalityöntekijän tulee riittävästi luottaa asiakkaan kykyyn ja haluun hakea jatkossa apua. Lisäksi luottamus pärjäämiseen edellyttää, että perusasiat ovat riittävällä tasolla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste