Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuvan anatomia : oppikirjakuvitus ymmärtämisen tukena

Huusko, Tia (2019)

 
Avaa tiedosto
Huusko.Tia.pdf (21.51Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Huusko, Tia
Lapin yliopisto
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103035872
Tiivistelmä
Kuvittajat tekevät yhteistyötä monenlaisten yritysten ja julkisten palvelujen kanssa. Oppikirjakustantamot ovat yksi työllistäjä. Opetusalalla kuvittaja pohtii kuvan merkitystä ja vaikutuksia opetusmateriaalissa. Kuvitus on edelleen olennainen osa jokaista suomalaista peruskoulun oppikirjaa. Kuvituksen roolin ja merkityksen suhteen on kuitenkin suurta erimielisyyttä ja epäselvyyttä. Tutkielmassani tarkastelen oppikirjakuvitusta ymmärtämisen edistämisen näkökulmasta. Tavoitteenani on selvittää, miten ymmärtämisen edistäminen toteutuu prosessia havainnollistavissa kuvituksissa, mitä ymmärtämisen edistämisen keinoja kuvittaja käyttää sekä millä tavalla keinot rakentuvat ja näyttäytyvät tutkittavassa aineistossa. Tutkielman kohteena on 7 – 9 – luokille suunnattujen biologian oppikirjojen prosessia havainnollistavat kuvitukset. Analysoin kuvituksia soveltamalla kolmea eri teoreettista näkökulmaa: tekstiyhteys, ajallisen muutoksen kuvaaminen ja modaliteetti.
Tutkielma osoittaa, että ymmärtämisen edistämiseen käytetään monipuolisesti eri keinoja. Ymmärtämisen edistäminen prosessia kuvaavissa kuvituksissa perustuu erityisesti tekstin ja kuvituksen väliseen vuorovaikutukseen. Kuvateksti toistaa ja kielellistää kuvituksen sisällön. Kuvitus toisaalta myös konkretisoi verbaalisia käsitteitä. Ajallinen muutos ilmenee pääasiassa kuvasarjojen ja merkkien runsaalla käytöllä. Kuva todellisuuden havainnollistajana näkyy tasaisesti yhtä paljon näköhavaintoa korostavalla ilmaisutavalla kuin pelkistävällä ja käsitteellisellä. Tulokset osoittavat kuvittajan valinnoilla olevan merkitystä kulttuurillisesti. Prosessin kuvaamisessa valitut visualisoimisratkaisut vaikuttavat kohderyhmän kuvanlukutaitoon ja kykyyn itse visualisoida tapahtumia, sekä edistävät edellä mainitun kaltaista kuvakieltä oppikirjakuvituksissa. Tulosten mukaan kuvittajat näkevät kohderyhmän tarvitsevan yllä mainitun kaltaisia ratkaisuja kuvituksissa, jotta ymmärtämisen edistäminen toteutuu oppikirjakuvituksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste