Modaalisten toimijuuksien verkostoanalyysi lentokentän sisäisestä turvallisuudesta
Kielenniva, Jonna (2019)
Kielenniva, Jonna
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120145077
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120145077
Tiivistelmä
Matkailijat ovat entistä tietoisempia turvallisuudestaan, ja haluavatkin selvittää matkakohteen ja matkan turvallisuutta jo ennen matkaansa. Myös ilmailualan turvallisuus on saanut huomiota esimerkiksi viime vuosien aikana sattuneiden lento-onnettomuuksien ja lentokentille kohdistuneiden terrori-iskujen myötä. Matkailijoilla on usein lentokentän turvallisuudesta puhuttaessa mielessään etenkin turvatarkastus, joka on kuitenkin vain osa siihen vaikuttavista tekijöistä.
Aiemmissa tutkimuksissa on selvitetty lentokenttähenkilökunnan turvallisuuspäätöksiin vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, voidaanko turvatarkastuksista tehdä entistäkin tehokkaampia. Matkustajien turvallisuuskokemuksia tutkittaessa on havaittu, että ne jotka luottavat viranomaisiin enemmän matkustavat todennäköisemmin kansainvälisesti. Oman kirjallisuuskatsaukseni perusteella aiempaa tutkimusta ei ole kuitenkaan tehty siitä, mistä eri tekijöistä lentokentän sisällä tapahtuva turvallisuus koostuu, etenkään teoreettisesta näkökulmasta.
Tutkimukseni yleinen tavoite on lisätä ymmärrystä lentokentän turvallisuuden rakentumisesta ja sen monimutkaisuudesta. Tutkimuskohteenani on teoreettinen mallinnus turvallisuuden modaalisesta tuottamisesta toimijaverkossa. Teoreettinen viitekehys työssäni rakentuu modaalisemiotiikasta ja toimijaverkkoteoriasta. Olen kiinnostunut lentokentän inhimillisistä ja ei-inhimillisistä toimijoista, jotka muodostavat verkostoja ja näin vaikuttavat lentokentän turvallisuuteen. Päätutkimuskysymykseni on: Miten lentokentän sisäinen turvallisuus muodostuu modaalisten toimijoiden yhteistoiminnassa? Osakysymyksiä tutkimuksessani ovat: Millaisia modaalisuuksia lentokentän turvallisuudessa on? Millaisista materiaalisista ja sosiaalisista toimijoista lentokentän turvallisuuden verkosto muodostuu? Miten modaalinen toimijaverkkoteoria tulee ilmi lentokentän turvallisuudessa? Analyysimenetelmänä tutkimuksessani on modaalisemioottinen ja toimijaverkkoteoreettinen analyysi.
Tutkimustulokset osoittavat, että lentokentän modaalinen toimijaverkko koostuu sekä materiaalisista että inhimillisistä täytyvistä toimijoista, jossa päätoimijat ovat laki, matkailija, turvallisuushenkilökunta ja teknologia. Kaikki verkoston toimijat on velvoitettu noudattamaan lakia, jotta lentokentän turvallisuuden verkoston yhteinen tavoite, turvallisuus saavutetaan. Tulosten avulla voidaan edelleen kehittää lentokentän turvallisuutta ja tehdä sitä näkyvämmäksi myös matkailijoille. Jatkotutkimuksessa olisi mahdollista tarkastella matkailijoiden ja henkilökunnan kokemuksia turvallisuudesta.
Aiemmissa tutkimuksissa on selvitetty lentokenttähenkilökunnan turvallisuuspäätöksiin vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, voidaanko turvatarkastuksista tehdä entistäkin tehokkaampia. Matkustajien turvallisuuskokemuksia tutkittaessa on havaittu, että ne jotka luottavat viranomaisiin enemmän matkustavat todennäköisemmin kansainvälisesti. Oman kirjallisuuskatsaukseni perusteella aiempaa tutkimusta ei ole kuitenkaan tehty siitä, mistä eri tekijöistä lentokentän sisällä tapahtuva turvallisuus koostuu, etenkään teoreettisesta näkökulmasta.
Tutkimukseni yleinen tavoite on lisätä ymmärrystä lentokentän turvallisuuden rakentumisesta ja sen monimutkaisuudesta. Tutkimuskohteenani on teoreettinen mallinnus turvallisuuden modaalisesta tuottamisesta toimijaverkossa. Teoreettinen viitekehys työssäni rakentuu modaalisemiotiikasta ja toimijaverkkoteoriasta. Olen kiinnostunut lentokentän inhimillisistä ja ei-inhimillisistä toimijoista, jotka muodostavat verkostoja ja näin vaikuttavat lentokentän turvallisuuteen. Päätutkimuskysymykseni on: Miten lentokentän sisäinen turvallisuus muodostuu modaalisten toimijoiden yhteistoiminnassa? Osakysymyksiä tutkimuksessani ovat: Millaisia modaalisuuksia lentokentän turvallisuudessa on? Millaisista materiaalisista ja sosiaalisista toimijoista lentokentän turvallisuuden verkosto muodostuu? Miten modaalinen toimijaverkkoteoria tulee ilmi lentokentän turvallisuudessa? Analyysimenetelmänä tutkimuksessani on modaalisemioottinen ja toimijaverkkoteoreettinen analyysi.
Tutkimustulokset osoittavat, että lentokentän modaalinen toimijaverkko koostuu sekä materiaalisista että inhimillisistä täytyvistä toimijoista, jossa päätoimijat ovat laki, matkailija, turvallisuushenkilökunta ja teknologia. Kaikki verkoston toimijat on velvoitettu noudattamaan lakia, jotta lentokentän turvallisuuden verkoston yhteinen tavoite, turvallisuus saavutetaan. Tulosten avulla voidaan edelleen kehittää lentokentän turvallisuutta ja tehdä sitä näkyvämmäksi myös matkailijoille. Jatkotutkimuksessa olisi mahdollista tarkastella matkailijoiden ja henkilökunnan kokemuksia turvallisuudesta.