Alkoholin etämyynnin ja etäoston verotukselliset sekä alkoholilainsäädännölliset ongelmat EU-oikeuden valossa
Häyrinen, Mia (2019-12-13)
Häyrinen, Mia
Lapin yliopisto
13.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121348093
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121348093
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastellaan alkoholijuomien etämyyntiä ja etäostoa verolainsäädännön sekä alkoholilainsäädännön näkökulmasta EU-oikeuden sääntöjen valossa. Tutkimusote tutkielmassa on pääasiallisesti oikeusdogmaattinen. Alkoholijuomien etämyyntiä koskeva sääntely ja sen tulkinta on ollut osaltaan epäselvää ja epäjohdonmukaista, ja siksi tutkimusaihe onkin hyvin ajankohtainen.Tutkimuksessa tarkastellaan etämyynnin ja etäoston kannalta merkittäviä oikeustapauksia, joista voidaan mainita sen ajankohtaisuuden vuoksi niin sanottu Visnapuu-tapaus, jossa korkein oikeus antoi tuomionheinäkuussa 2018. Tapausta käsiteltiin Suomessa kolmen eri oikeusasteen kautta ja lisäksi tapauksen hovioikeusvaiheessa haettiin vielä ennakkoratkaisu Euroopan unionin tuomioistuimelta (C-198/2014 Visnapuu) koskien alkoholilain säännösten yhteensopivuutta EU-oikeuden kanssa. Tutkielmassa tarkastellaan siten myös EU-oikeutta, erityisesti SEUT 34, 36 ja 37 artiklojenosalta, koskien alkoholimonopolin toimintaa, alkoholin vähittäismyyntilupajärjestelmää sekä tavaroiden vapaan liikkuvuuden rajoittamista.
Alkoholilain kokonaisuudistus toteutettiin vuoden 2017 aikana ja uusi alkoholilaki tuli voimaan kokonaisuudessaan 1.3.2018. Uudistuksella haluttiin säilyttää alkoholin aiheuttamien kansanterveydellisten haittojen vähentämisen tavoite, mutta toisaalta alkoholijuomien etämyyntiin liittyviä säännöksiä haluttiin selkeyttää ja täsmentää. Lainsäädäntöprosessin yhteydessä ehdotettiin myös alkoholin etämyynnin kieltämistä kokonaan. Alkon vähittäismyyntimonopoli säilytti uudistuksessa asemansasiten, että vähittäismyyntiluvan myöntämisen edellytyksiä nostettiin 5,5 % alkoholia sisältäviin alkoholijuomiin. Uudistuksella ei kuitenkaan saatu selvyyttä etämyyntiä koskeviinkäsitteisiin laintasoisesti. Tämän vuoksi valmisteverotuslain ja arvonlisäverolain käsitteiden tarkastelu nousitutkimuksessaerittäin tärkeäksi. Tutkimuksessa tarkasteltava etämyynti ja etäosto ovat lähtökohtaisesti verolainsäädännön näkökulmasta sallittuja, kun taas alkoholilainsäädännön osalta vähittäismyyntilupajärjestelmän soveltaminen johtaa tällä hetkellä siihen, että etämyynti on lain nojalla käytännössä kiellettyäja taas etäosto sallittua. Naapurimaa Ruotsissa alkoholin etämyyntiä ei olerajoitettu samalla tavalla kuin tällähetkellä Suomessa. Ruotsissa sääntelyn taustalla on myös unionin tuomioistuimen antama ennakkoratkaisu alkoholin maahantuontikieltoa koskien.
Alkoholilain kokonaisuudistus toteutettiin vuoden 2017 aikana ja uusi alkoholilaki tuli voimaan kokonaisuudessaan 1.3.2018. Uudistuksella haluttiin säilyttää alkoholin aiheuttamien kansanterveydellisten haittojen vähentämisen tavoite, mutta toisaalta alkoholijuomien etämyyntiin liittyviä säännöksiä haluttiin selkeyttää ja täsmentää. Lainsäädäntöprosessin yhteydessä ehdotettiin myös alkoholin etämyynnin kieltämistä kokonaan. Alkon vähittäismyyntimonopoli säilytti uudistuksessa asemansasiten, että vähittäismyyntiluvan myöntämisen edellytyksiä nostettiin 5,5 % alkoholia sisältäviin alkoholijuomiin. Uudistuksella ei kuitenkaan saatu selvyyttä etämyyntiä koskeviinkäsitteisiin laintasoisesti. Tämän vuoksi valmisteverotuslain ja arvonlisäverolain käsitteiden tarkastelu nousitutkimuksessaerittäin tärkeäksi. Tutkimuksessa tarkasteltava etämyynti ja etäosto ovat lähtökohtaisesti verolainsäädännön näkökulmasta sallittuja, kun taas alkoholilainsäädännön osalta vähittäismyyntilupajärjestelmän soveltaminen johtaa tällä hetkellä siihen, että etämyynti on lain nojalla käytännössä kiellettyäja taas etäosto sallittua. Naapurimaa Ruotsissa alkoholin etämyyntiä ei olerajoitettu samalla tavalla kuin tällähetkellä Suomessa. Ruotsissa sääntelyn taustalla on myös unionin tuomioistuimen antama ennakkoratkaisu alkoholin maahantuontikieltoa koskien.