Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Voiaan silleen auttaa ku opettajat ei aina kaikkea huomaa” Oppilaiden ajatuksia ympäristökasvatushankkeisiin osallistumisesta alakoulussa

Puolitaival, Henna-Maria; Puolitaival, Valtteri (2020-03-01)

 
Avaa tiedosto
Pro gradu -tutkielma.pdf (720.1Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Puolitaival, Henna-Maria
Puolitaival, Valtteri
Lapin yliopisto
01.03.2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040110073
Tiivistelmä
Ympäristökasvatuksella pyritään edistämään kestävää kehitystä yhteiskunnassa. Sen tavoitteena on muun muassa vahvistaa luontosuhdetta, antaa tietoa ympäristöstä, valmiuksia tehdä kestäviä valintoja sekä keinoja ympäristökriiseihin reagoimiseen. Ympäristökasvatuksen tulisi olla elinikäinen oppimisprosessi.

Selvitämme pro gradu -tutkielmassamme, millaisena oppilaat kokevat ympäristökasvatushankkeisiin osallistumisen. Tutkielmassa kartoitettiin muun muassa oppilaiden motiiveja osallistua toimintaan sekä osallistumisen herättämiä tunteita ja niiden vaikutusta omaehtoiseen ympäristökäyttäytymiseen. Erityisesti meitä kiinnostivat voimaantumisen ja lannistumisen kokemukset. Lasten ja nuorten osallisuuden kokemuksia koulun ympäristötoiminnassa on tutkittu vähän. Lasten ja nuorten kokemusten esiintuominen on tärkeää ympäristökasvatuksen ja koulun toimintakulttuurin kehittämisen näkökulmasta.

Tutkimusaineistomme koostuu yhden useissa ympäristökasvatushankkeissa mukana olevan koulun oppilaiden haastatteluista. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina ja niissä on mukana 3.-6. -luokkien oppilaita. Analyysissa sovelsimme fenomenologisen analyysin periaatteita sekä käytimme tukena myös Koskisen ja Paloniemen ympäristövastuullisen osallistumisen mallia.

Tutkimustuloksemme osoittivat, että oppilaat kokivat ympäristökasvatushankkeisiin osallistumisen yhteisöllisenä oppimisprosessina sekä haluna auttaa ja vaikuttaa kestävän kehityksen edistämiseen yksilö- ja yhteiskuntatasolla. He kokivat voimaantumista saadessaan osallistua koulun ympäristötoiminnan suunnitteluun ja toteutuk- seen sekä tuntiessaan voivansa vaikuttaa ympäristön tilaan esimerkiksi energiansäästön välityksellä. Valtautumista esiintyi, kun oppilaat olivat ympäristökasvatushankkeiden kautta oppineet taitoja, joiden avulla vaikuttaa ympäristöasioihin koulussa, kotona ja kunnallisella tasolla. Lannistumisen kokemuksia koettiin, mikäli suunniteltu toiminta jäi kesken aikuisten toimesta tai muiden ihmisten välinpitämättömästä toiminnasta ympäristöä kohtaan. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat olivat 3.-6. - luokkalaisia ja havaitsimme, että kokemukset oman toiminnan vaikuttavuudesta kodin ympäristöasioihin laskivat iän myötä omassa tutkimusjoukossamme.

Kestävän kehityksen mukainen elämä nähtiin trendikkäänä ja oppilaat osallistuivat ympäristökasvatushankkeisiin aktiivisesti ja mielellään. Koulun ympäristökasvatushankkeet tarjoavat hyvät perusteet kestävän elämäntavan omaksumiselle myös vapaa-ajalla.
Kokoelmat
  • Pro Gradu - tutkielmat (rajattu saatavuus) [716]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste