Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valloittavat mielikuvat : Marimekon representaatiot ln­stagramissa

Rusi, Marjaana (2020-04-16)

 
Avaa tiedosto
Rusi.Marjaana.pdf (5.799Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Rusi, Marjaana
Lapin yliopisto
16.04.2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019248
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia mielikuvia Marimekko herättää
Instagramissa kuvan rakentamisen keinoin. Tämän lisäksi vertailin, välittävätkö
@marimekko ja @marimekkoaustralia -tilit samanlaisia mielikuvia Marimekosta
ja sen brändistä. Tutkimuksen tavoitteena oli mielikuvien etsimisen lisäksi pohtia
myös sosiaalisen median ja erityisesti Instagramin roolia brändäämisen ja mielikuvien
luomisen maailmassa. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja aineistolähtöinen.
Tutkimusmetodeina toimivat sisällönanalyysi ja semioottinen lähiluku.
Näiden kahden metodin yhdistäminen mahdollisti toistuvien elementtien ja niiden
herättämien mielikuvien löytymisen sekä paneutumisen aineistoon syvemmin.

Tutkimus osoitti, että Marimekko luo itsestään mielikuvaa kokonaisvaltaisena
lifestyle-brändinä, jonka keskiössä ovat tuotteet ja kuosit. Tuotteet esitettään siten,
että niistä luodaan laadukas vaikutelma. Marimekko luo myös mielikuvaa itsestään
globaalina brändinä, jonka asiakkaiksi kaikki ovat tervetulleita. Marimekko luo
mielikuvaa naisista kauneuden sekä vallan symboleina. Naiset esiintyvät passiivisina
ja kauniina katseenkohteina, mutta toisaalta heidät esitetään myös vallan asemassa
olevina uranaisina. Marimekko luo mielikuvaa siitä, että yrityksen asiakkaat ja sen
tuotteita käyttävät henkilöt ovat rohkeita ja uskaltavat erottua. Nämä seikat tuodaan
esiin värien ja kuosien avulla. @marimekko ja @marimekkoaustralia -tilit välittävät
keskenään katsojalle pääpiirteittäin samoja mielikuvia ja brändikuvaa. Pieniä painotuseroja
tilien väliltä löytyy.

Aineisto luo Marimekosta pääasiassa positiivisia mielikuvia. Ne puolestaan oletettavasti
vahvistavat asiakkaiden myönteisiä käsityksiä yrityksestä. Instagram on
oiva paikka synnyttää kuluttajalle haluttuja mielikuvia ja muovata jo olemassa olevia.
Instagramilla on keskeinen merkitys brändäyksen kannalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste