Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viranomaisohjeistus ja koronasta johtuvat rajoitustoimet vanhusten asumispalveluyksiköissä ja laitoksissa

Keskitalo, Niina (2021)

 
Avaa tiedosto
Keskitalo_Niina_gradu.pdf (1.050Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus. Käytettävissä vain Lapin yliopiston kirjaston asiakaskoneilla.
Keskitalo, Niina
Lapin yliopisto
2021
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021071141337
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia rajoitustoimenpiteitä koronaviruksen johdosta on tehty vanhusten asumispalveluyksiköissä, ja mikä on näiden rajoitusten oikeudellinen perusta. Viranomaisten ohjeistuksen muotoa ja kehittymistä tarkastellaan tutkielmassa. Koronaviruskriisin johdosta annetun ohjeistuksen merkitys koronaviruskriisin eri vaiheissa voi olla joissain tilanteissa ohjeistuksen kohteena oleville vanhuksille merkittävä. Tavoitteena on luoda kokonaiskuva koronaviruskriisin eri vaiheissa annetuista viranomaisohjeistuksista ja toteutetuista rajoitustoimenpiteistä käytännössä. Tutkimus on lainopillinen tutkimus.

Tutkielmassa keskeistä lainsäädäntöä ovat etenkin perustuslaki, tartuntatautilaki, sosiaalihuollon asiakaslaki ja potilaslaki normaalioloissa. Lisäksi poikkeusoloissa poikkeusoloja ja viranomaisten toimivaltaa sääntelevä laki on valmiuslaki. Perustuslaki on perusta viranomaisten toimivallalle, ja myös tämän toimivallan rajoille. Muu lainsäädäntö tarkentaa perustuslain säännöksiä ja määrittää eri viranomaisten toimivaltaa koronavirustilanteessa. Myös perusoikeuksien ja niiden rajoittamisen perusta ja edellytykset säännellään perustuslaissa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on merkittävin ohjaava viranomainen koronaviruskriisissä. Toimivalta ohjaukseen perustuu perustuslain 3.2 §:n mukaiseen valtioneuvoston hallitusvaltaan ja perustuslain 65 §:ssä säädettyyn valtioneuvoston yleistoimivaltaan, jonka perusteella se voi ohjata valtion hallintoa ja antaa hallinnon sisäisiä määräyksiä. Tartuntatautilain 7 §:n mukaisesti sosiaali- ja terveysministeriölle kuuluu valtakunnallinen tartuntatautien torjunta työ. Myös valmiuslain toimivaltuuksia on otettu käyttöön poikkeusolojen aikana. Toimivaltaa rajoittavat perustuslain 2.3 §:ssä määritelty lainalaisuusperiaate sekä perustuslain 80.1 §:n velvollisuus säätää yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista lailla. Varsinaisia perusoikeuksia rajoitustoimenpiteitä on mahdollista tehdä tartuntatautilain karanteenia sääntelevän 60 §:n ja eristämistä sääntelevän 63 §:n edellytysten mukaisesti.

Koronaviruspandemian alkuvaiheessa nopeat toimenpiteet ovat olleet ymmärrettäviä perusoikeuksien turvaamiseksi, kuten oikeus elämään, terveyden suojelu sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen. Ohjeistusta on kuitenkin perustettu osin virheellisesti esimerkiksi tartuntatautilain 17 §:än, jolloin rajoitustoimenpiteitä on tehty lainsäädännössä määrittelemättömillä perusteilla perustaen rajoitustoimenpiteet viranomaisohjeistukseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (rajattu saatavuus) [533]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste