Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö ja kilpailuoikeudellinen seuraamusmaksu ja sen arviointiin vaikuttavat tekijät
Tyrväinen, Mika (2022-01-24)
Tyrväinen, Mika
Lapin yliopisto
24.01.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201249922
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201249922
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on määräävän markkina-aseman väärinkäyttö sekä siitä tuomittava hallinnollinen sanktio, seuraamusmaksu. Tarkastelu keskittyy keskeisiin kilpailuoikeudellisiin kysymyksiin ja kilpailuoikeuden taloustieteellisiin perusteluihin edellä mainittujen aiheiden osalta. Tutkielmassa tarkastellaan esikysymyksenä määräävää markkina-asemaa ja sen väärinkäyttöä. Määräävän markkina-aseman osalta tarkastellaan sen positiivisia sekä negatiivisia vaikutuksia taloudelliselle toiminnalle. Väärinkäytön osalta puolestaan keskitytään sen haitallisiin vaikutuksiin toimivalle kilpailulle. Tutkielman pääasiallisina metodeina toimivat lainoppi sekä oikeustaloustiede. Aineistona on toiminut kotimainen ja ulkomainen oikeus- ja taloustieteellinen kirjallisuus sekä EU:n ja kansallisten tuomioistuinten ratkaisut.
Kilpailulainsäädännön tehtävänä on torjua vain haitallista markkinavoimaa. Lainsäädäntö ei kiellä millään tavoin määräävän markkina-aseman saavuttamista tai sen ylläpitämistä, sillä pyrkimys saavuttaa markkinajohtajuus on terveen kilpailun ilmentymä. Puolestaan määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on kielletty SEUT 102 artiklan ja kilpailulain 7 §:n perusteella, sillä eräät määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen keinot hyödyntää markkinavoimaansa rajoittavat kilpailua ja estävät markkinamekanismia toimimasta.
ECN+ -direktiivin ja vuoden 2021 kilpailulain seuraamusmaksua koskevan lainmuutoksen seurauksena on odotettavissa, että kansallisten kilpailuviranomaisten seuraamusmaksujen taso tulee lähestymään komission soveltamaa tasoa. Lisäksi määräävässä markkina-asemassa olevat yritykset pystyvät uusien säännösten avulla helpommin arvioimaan mahdollista seuraamusmaksutasoa, mikä on omiaan lisäämään näiden yritysten kannustimia hyödyntää seuraamusmaksun vapauttamis- tai alentamismenettelyn hyödyntämistä.
Kilpailulainsäädännön tehtävänä on torjua vain haitallista markkinavoimaa. Lainsäädäntö ei kiellä millään tavoin määräävän markkina-aseman saavuttamista tai sen ylläpitämistä, sillä pyrkimys saavuttaa markkinajohtajuus on terveen kilpailun ilmentymä. Puolestaan määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on kielletty SEUT 102 artiklan ja kilpailulain 7 §:n perusteella, sillä eräät määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen keinot hyödyntää markkinavoimaansa rajoittavat kilpailua ja estävät markkinamekanismia toimimasta.
ECN+ -direktiivin ja vuoden 2021 kilpailulain seuraamusmaksua koskevan lainmuutoksen seurauksena on odotettavissa, että kansallisten kilpailuviranomaisten seuraamusmaksujen taso tulee lähestymään komission soveltamaa tasoa. Lisäksi määräävässä markkina-asemassa olevat yritykset pystyvät uusien säännösten avulla helpommin arvioimaan mahdollista seuraamusmaksutasoa, mikä on omiaan lisäämään näiden yritysten kannustimia hyödyntää seuraamusmaksun vapauttamis- tai alentamismenettelyn hyödyntämistä.