Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien käsityksiä musiikin opettamisen kompetenssista
Kinnunen, Juho (2022)
Kinnunen, Juho
Lapin yliopisto
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040627439
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022040627439
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on musiikin opettamisen kompetenssista. Tutkielma rajautui musiikin erikoistumisopinnot käyneisiin musiikkia opettaviin luokanopettajiin. Musiikin opettamisen kompetenssi tutkimusaiheena oli kiinnostava, koska yhteiskunnallisessa keskustelussa musiikkia pidetään haastavana oppiaineena opettaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisin menetelmin viidellä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla keväällä 2021. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että musiikin kompetenssi muodostuu yksilön motivaatiosta, musiikillisesta tietotaidosta sekä pedagogiikasta. Musiikin opettamisen kompetenssiin vaikuttaa oppilasryhmän, opetusresurssien sekä työympäristön tuomat vaatimukset. Musiikillisen tietotaidon osalta monitaituruus ja laaja-alaisuus koettiin tärkeiksi ominaisuuksiksi. Musiikin oppiaineen luonne tarjoaa opettajalle myös mahdollisuuksia tuoda omaa persoonaansa ja vahvuuksiaan mukaan opetukseen. Lisäksi musiikin opettamisen kompetenssiin liittyy kyky hyödyntää taito- ja taideaineiden mahdollisuuksia, jotka ilmenevät musiikista nauttimisen ja musiikin elinikäisen oppimisen päämäärinä. Opettaja toimii kuitenkin koulun resurssien puitteissa ja vastaa kompetenssillaan sen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Opettajien käsitykset kompetenssista heijastivat koko musiikin opetuksen muutosta ja monipuolistumista oppimiskäsitysten sekä teknologisen kehittymisen saralla.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että musiikin kompetenssi muodostuu yksilön motivaatiosta, musiikillisesta tietotaidosta sekä pedagogiikasta. Musiikin opettamisen kompetenssiin vaikuttaa oppilasryhmän, opetusresurssien sekä työympäristön tuomat vaatimukset. Musiikillisen tietotaidon osalta monitaituruus ja laaja-alaisuus koettiin tärkeiksi ominaisuuksiksi. Musiikin oppiaineen luonne tarjoaa opettajalle myös mahdollisuuksia tuoda omaa persoonaansa ja vahvuuksiaan mukaan opetukseen. Lisäksi musiikin opettamisen kompetenssiin liittyy kyky hyödyntää taito- ja taideaineiden mahdollisuuksia, jotka ilmenevät musiikista nauttimisen ja musiikin elinikäisen oppimisen päämäärinä. Opettaja toimii kuitenkin koulun resurssien puitteissa ja vastaa kompetenssillaan sen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Opettajien käsitykset kompetenssista heijastivat koko musiikin opetuksen muutosta ja monipuolistumista oppimiskäsitysten sekä teknologisen kehittymisen saralla.