Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä samanaikaisopetuksesta
Kylmänen, Sanna (2022-05)
Kylmänen, Sanna
Lapin yliopisto
05 / 2022
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050432662
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050432662
Tiivistelmä
Tutkielmanitarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä samanaikaisopetuksesta. Koulumaailman kehittyessä kohti inklusiivista kouluaopettajan työ on muuttunut yksin tekemisestä yhdessä tekemiseen. Samanaikaisopetus on yksi keino mahdollistaa oppilaiden tarvitsema tuki ja muuttaa opetusta inklusiivisempaan suuntaan. Opettajaopiskelijat ovat tulevaisuuden opettajia ja kasvattajia, joiden käsityksistä olin tutkielmassani kiinnostunut.
Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen ensin inklusiivisuutta kohti kehittyvää koulukulttuuria, jonka jälkeen käsittelen samanaikaisopetusta, sen mahdollisuuksia, edellytyksiä ja haasteita, sekä sen eri muotoja.
Tutkimusaineistoni koostuu kymmenen Lapin Yliopiston luokanopettajaopiskelijan haastatteluista, jotka toteutuivat touko- kesäkuussa 2021. Valitsin tutkimusotteeksenifenomenografian, sillä olin kiinnostunut toisen asteen näkökulmasta eli tutkittavien erilaisista käsityksistä. Analysoin aineiston fenomenografisen tutkimusmenetelmän viitekehyksessä. Tuloksista syntyi lopulta horisontaalinen kuvauskategoria.
Analyysin tuloksena syntyi neljäkuvauskategoriaa, jotka muodostivat tutkielmanitulokset. Kuvauskategoriat ovatsamanaikaisopetuksen määrittely, mahdollisuudet, haasteet ja edellytykset, sekä aiemmat kokemukset samanaikaisopetuksesta ja valmiudetsamanaikaisopetukseen.Keskeisimmät tulokset olivat seuraavat: samanaikaisopetus määriteltiin kahden opettajan tiiviiksi yhteistyöksi, jossa vastuu oppilaista on jaettu. Samanaikaisopetuksen mahdollisuutena nähtiin työtaakan vähentyminen, eriyttäminen ja opetuksen laadun parantuminen. Samanaikaisopetuksen edellytyksenä ja haasteena ovatyhteinen näkemys, sosiaaliset taidot ja yhteinen suunnittelu, osallistujien määrä ja resurssit. Opiskelijat kokivat omat valmiutensa samanaikaisopetukseen hyviksi ja muodostuneen lähinnä opetusharjoitteluiden kautta.
Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen ensin inklusiivisuutta kohti kehittyvää koulukulttuuria, jonka jälkeen käsittelen samanaikaisopetusta, sen mahdollisuuksia, edellytyksiä ja haasteita, sekä sen eri muotoja.
Tutkimusaineistoni koostuu kymmenen Lapin Yliopiston luokanopettajaopiskelijan haastatteluista, jotka toteutuivat touko- kesäkuussa 2021. Valitsin tutkimusotteeksenifenomenografian, sillä olin kiinnostunut toisen asteen näkökulmasta eli tutkittavien erilaisista käsityksistä. Analysoin aineiston fenomenografisen tutkimusmenetelmän viitekehyksessä. Tuloksista syntyi lopulta horisontaalinen kuvauskategoria.
Analyysin tuloksena syntyi neljäkuvauskategoriaa, jotka muodostivat tutkielmanitulokset. Kuvauskategoriat ovatsamanaikaisopetuksen määrittely, mahdollisuudet, haasteet ja edellytykset, sekä aiemmat kokemukset samanaikaisopetuksesta ja valmiudetsamanaikaisopetukseen.Keskeisimmät tulokset olivat seuraavat: samanaikaisopetus määriteltiin kahden opettajan tiiviiksi yhteistyöksi, jossa vastuu oppilaista on jaettu. Samanaikaisopetuksen mahdollisuutena nähtiin työtaakan vähentyminen, eriyttäminen ja opetuksen laadun parantuminen. Samanaikaisopetuksen edellytyksenä ja haasteena ovatyhteinen näkemys, sosiaaliset taidot ja yhteinen suunnittelu, osallistujien määrä ja resurssit. Opiskelijat kokivat omat valmiutensa samanaikaisopetukseen hyviksi ja muodostuneen lähinnä opetusharjoitteluiden kautta.