"Se tuntuu silitykseltä ja suukotukselta." Laadullinen tutkimus esikoululaisten kuvaamasta rakkaudesta
Koivu, Elina (2022-05)
Koivu, Elina
Lapin yliopisto
05 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051635950
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051635950
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee esikoululaisten tunneälyä rakkauden tunteen kautta. Tavoitteena oli selvittää, kuinka lapset rakkauden tunnetta kuvaavat visuaalisesti sekä sanallisesti. Myös rakkauden eri muotojen tunnistaminen oli tutkimuksessa keskiössä, sillä se liittyy tunneälyssä tunteen luokitteluun. Tunnistettavat rakkauden muodot olivat: romanttinen rakkaus, vanhempainrakkaus, sisarusrakkaus, rakkaus lemmikkiin, ystävyys, rakkaus luontoon, pedagoginen rakkaus sekä rakkaus asioihin ja esineisiin.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruu on tehty haastattelemalla kahdeksaa esikoululaista. Aineisto sisältää lasten piirtämiä kuvia rakkaudesta sekä sanallisen haastatteluaineiston. Analyysimenetelmänä toimii teorialähtöinen sisällönanalyysi. Tämä menetelmä valikoitui kerätyn aineiston sekä tutkimuksen tukena käytettyjen tunneälyn teorioiden perusteella. Teoriat olivat tunneälyn nelihaarainen malli sekä Preschool RULER-sovellus.
Tutkimuksessa saatiin selville, että esikoululaiset kuvaavat rakkautta eri tavalla visuaalisesti ja sanallisesti. Visuaalinen kuvaus oli lapsille helpompi tuottaa, ja he selkeästi piirsivät myös sellaisia asioita, joita he eivät täysin osanneet sanoittaa. Kuitenkin lasten sanallinen kuvaus rakkaudesta täydensi visuaalista kuvausta. Kaikki haastateltavat tunnistivat selkeästi romanttisen rakkauden, ja suurin osa vanhempainrakkauden sekä ystävyyden. Pedagogista rakkautta ei tunnistanut kukaan.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruu on tehty haastattelemalla kahdeksaa esikoululaista. Aineisto sisältää lasten piirtämiä kuvia rakkaudesta sekä sanallisen haastatteluaineiston. Analyysimenetelmänä toimii teorialähtöinen sisällönanalyysi. Tämä menetelmä valikoitui kerätyn aineiston sekä tutkimuksen tukena käytettyjen tunneälyn teorioiden perusteella. Teoriat olivat tunneälyn nelihaarainen malli sekä Preschool RULER-sovellus.
Tutkimuksessa saatiin selville, että esikoululaiset kuvaavat rakkautta eri tavalla visuaalisesti ja sanallisesti. Visuaalinen kuvaus oli lapsille helpompi tuottaa, ja he selkeästi piirsivät myös sellaisia asioita, joita he eivät täysin osanneet sanoittaa. Kuitenkin lasten sanallinen kuvaus rakkaudesta täydensi visuaalista kuvausta. Kaikki haastateltavat tunnistivat selkeästi romanttisen rakkauden, ja suurin osa vanhempainrakkauden sekä ystävyyden. Pedagogista rakkautta ei tunnistanut kukaan.